05 maart 2021

CDA Zaltbommel heeft toenemende zorgen over eenzaamheid

Corona en de maatregelen hebben al een jaar enorme impact op onze samenleving. Toenemende eenzaamheid onder jongeren en kwetsbare groepen is daarbij een grote zorg. Voor Nadine Koster, raadslid CDA Zaltbommel, aanleiding om vragen te stellen aan het college van Zaltbommel en op te roepen tot extra actie.

De vragen richten zich op het benutten van subsidies en de inzet van de gemeente op het voorkomen en verminderen van eenzaamheid. Het college wordt gevraagd om zo snel mogelijk een lokale aanpak neer te zetten waarbij de mentale weerbaarheid wordt vergroot, brede campagnes worden opgezet en ontmoetingen worden gestimuleerd.

Nadine Koster: ‘Het taboe dat rust op eenzaamheid moet doorbroken worden. De schaamte hierover is onterecht. Iedereen kan zich eenzaam voelen. Soms kom je daar zelf niet meer uit en juist dan is het belangrijk dat we naar elkaar omkijken.’

De gemeente Zaltbommel doet al het nodige in de aanpak van eenzaamheid. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we binnenkort lid worden van de stichting Join Us. Deze stichting helpt jongeren eenzaamheid te doorbreken en sociaal sterker te worden. Wij roepen het college nu op om een schepje boven op de huidige inzet te gaan doen. Het is hard nodig en de landelijk overheid heeft hier ook extra geld voor beschikbaar gesteld.

Nadine Koster: ‘De gemeente kan eenzaamheid niet alleen voorkomen en doorbreken. Met elkaar kunnen we een verschil maken in eenzaamheid. Ik nodig iedereen dan ook uit die denkt ik heb die buur of vriend al even niet gezien of gesproken, even te bellen of een berichtje te sturen. Dat kan al een wereld van verschil maken. Samen moeten we strijden tegen eenzaamheid!’

De gestelde vragen kunt u hier lezen.