09 juni 2017

Nieuwe GSM-mast in Nieuwaal komt er definitief

De nieuwe GSM-mast in Nieuwaal komt er definitief. De extra mast in Nederhemert komt er als er een goede locatie kan worden gevonden. Het mobiele bereik in en rond Gameren zou inmiddels moeten zijn verbeterd. De verbeteringen in Poederoijen en Bruchem zitten er dit jaar aan te komen. Dat betekent dat 2017 dus nog steeds het jaar kan worden waarin er goed mobiel bereik is in al onze dorpen. Sinds 2011 knokt CDA Zaltbommel voor goed mobiel bereik in al onze dorpen. Dit zou een geweldig resultaat zijn van 6 jaar inspanning.

Kortgeleden heeft CDA Zaltbommel weer contact gezocht met KPN om te horen hoe de verbetering van de mobiele bereikbaarheid in onze gemeente vordert. Hier de laatste status:

• de vergunning voor de plaatsing van de nieuwe GSM-mast in Nieuwaal is rond en de opdracht voor bouw van deze mast is gegeven (dat is goed nieuws). De verwachting is dat dit jaar met de bouw van de mast wordt gestart en dat deze begin 2018 gereed zal zijn (wel weer verlaat dus, dat is jammer). We hebben er op aangedrongen om al het mogelijke te doen om de mast zo snel als mogelijk te realiseren
  • in Nederhemert is men druk op zoek naar een geschikte locatie voor de extra mast, maar dat is nog niet eenvoudig. Het blijkt qua locatie namelijk nogal nauw te komen om de GSM-blind-spot aldaar goed op te lossen. Daarom onze oproep om je bij onze gemeente te melden als je denkt dat er bij jou in Nederhemert een goede locatie is voor plaatsing van een GSM-mast (zoals al eerder gemeld, zal de nieuw te bouwen mast in Nederhemert mogelijk ook klachten in Delwijnen oplossen, belangrijk dus om al het mogelijke te blijven doen om de komst van een GSM-mast in Nederhemert mogelijk te maken)
  • in Gameren is begin dit jaar de bestaande mast omgebouwd. Laat ons weten of dit inderdaad heeft geleid tot de beloofde betere mobiele bereikbaarheid in en rond Gameren
  • bij Poederoijen is inmiddels een deel van de beloofde werkzaamheden uitgevoerd. Eind dit jaar zullen daar alle geplande werkzaamheden zijn afgerond. Er zou dus al enige verbetering merkbaar moeten zijn in en rond Poederoijen. Graag horen we of dat inderdaad zo is
  • komende zomer zullen werkzaamheden worden uitgevoerd aan de masten op de voormalige watertoren in Zaltbommel. Dit moet er voor zorgen dat het bereik in o.a. Bruchem gaat verbeteren. Na de zomer moet dit merkbaar zijn (nog even afwachten dus)

CDA Zaltbommel is sinds 2011 bezig om de mobiele bereikbaarheid in onze gemeente te (laten) verbeteren. We blijven ons inzetten voor die verbetering, totdat ieder in onze gemeente overal 112 kan bellen, normaal mobiel kan bellen en gebeld kan worden, kan SMS'en en Appen en mobiel kan internetten.