26 januari 2017

Windturbines, helaas noodzakelijk

Plaatsing van windturbines geeft in elke gemeente discussie, ook in de onze. In de aanloop naar de raad waren er dan ook vele bijeenkomsten met onze inwoners over de (on)mogelijkheden en de voor- en nadelen van windturbines in onze gemeente. Diverse inwoners trokken daarbij de integriteit van ons College regelmatig in twijfel. CDA Zaltbommel kiest hierbij voor een eenvoudig uitgangspunt: we gaan er vanuit dat door het College voorgestelde plannen passen binnen de wet. Daar mogen we toch vanuit gaan, het zijn immers wethouders, houders van de wet.

Windturbines hebben zeker nadelen. Ze zorgen voor geluidsoverlast (al is het voor ons de vraag of dat geluid niet gewoon zal wegvallen in het al aanwezige geluid van de A2 en het treinverkeer). Ze zorgen voor slagschaduw (gelukkig zijn daar tegenwoordig goede, geautomatiseerde stilstandvoorzieningen voor die een belangrijk deel van deze overlast beperken). En windturbines zorgen voor horizonvervuiling (dat is toch grotendeels smaakgebonden. De een vindt ze een technisch hoogstandje, de ander vind ze foeilelijk).

Voor ons zijn er echter ook goede redenen om in te willen stemmen met de plaatsing van windturbines. We zijn van mening dat we het aan onszelf en onze kinderen verplicht zijn om alles wat redelijkerwijs mogelijk is te doen, om een stap te zetten in de opwekking van duurzame energie. Daarnaast hebben we ook een bestuurlijke opgave. De provincie heeft vanuit het Rijk een harde opgave om windturbine-energie in onze provincie te realiseren en Zaltbommel heeft tot nu toe meerdere malen toegezegd daar een deel van in te vullen. In die lijn heeft de raad ook meerdere malen ingestemd met vervolgstappen om windturbines in onze gemeente mogelijk te maken. CDA Zaltbommel vindt het van onbetrouwbaar bestuur getuigen om dan nu ineens nee te zeggen tegen windturbines (zoals enkele andere partijen nu doen). Verder zorgt de opdracht die de provincie heeft ervoor dat, als we nu als raad nee zeggen tegen windturbines, de provincie er vrijwel zeker voor zal zorgen dat de initiatiefnemers alsnog windturbines zullen kunnen plaatsen. In dat geval zit de provincie en niet meer de gemeenteraad ‘aan het stuur’, wat ons betreft een zeer ongewenste situatie.

CDA Zaltbommel onderkent dat de plaatsing van windturbines langs de A2 ten koste zal gaan van het woon- en leefgenot van de direct omwonenden. Tegelijkertijd zijn er slechts zo’n acht direct omwonende adressen die bezwaar maken tegen de komst van windturbines op de locatie langs de A2. Verder lag er een goed plan voor met een reële compensatievergoeding voor de direct omwonenden en prima participatiemogelijkheden voor onze inwoners. En hoewel diverse partijen anders beweren (zonder met uitvoerbare voorstellen te komen): er is nog steeds geen reëel alternatief voor windturbines om in dezelfde mate duurzame energie op te wekken en er is binnen onze gemeente geen andere locatie mogelijk om windturbines te plaatsen.

Alles afwegend kwamen we daarom tot de conclusie dat we moesten instemmen met het voorstel van het College om plaatsing van windturbines mogelijk te maken. We vinden dat in dit geval het algemeen belang voor onze gehele gemeente (zo’n 27.000 inwoners) om een concrete stap te zetten in duurzame energieopwekking, opweegt tegen het individuele belang van de direct omwonenden. Niet omdat we nu zo graag windturbines willen, maar omdat we er van overtuigd zijn dat we een concrete stap moeten zetten in de verduurzaming van onze gemeente.

Helaas stemde de meerderheid van raad tegen het Collegevoorstel. Door het stemgedrag van de twee grootste partijen in onze raad, zijn we nu ‘overgeleverd’ aan de provincie. Onverstandig en kortzichtig naar mening van CDA Zaltbommel.