14 november 2017

CDA bezoekt scheepswerf De Hoop

Scheepswerf De Hoop werd op vrijdag 10 november jongstleden bezocht door een aantal leden van het CDA uit de gemeenten Rijnwaarden en Zevenaar.

Patrick Janssens, eigenaar van De Hoop, ontving ons hartelijk. Hij hield een enthousiast verhaal over het bouwen van schepen. Ze hebben veel interactie met de verschillende overheden, en de relatie met de gemeente Rijnwaarden is prima. De scheepswerf is indertijd, vlakbij de grens gevestigd vanwege de nabijheid van grote staalfabrieken in Duitsland. Ze doen veel van de verschillende werkzaamheden zelf, hetgeen veel flexibiliteit in het werkproces vereist. Ook maken ze gebruik van de diensten van ondernemers uit de buurt, indirect hebben duizenden mensen economisch belang bij deze scheepswerf. De Hoop is een werf waar eigenlijk alleen nieuwe schepen gebouwd worden op een terrein van tien hectare.

Ze maken vooral passagiers- en offshore schepen,  en ze hebben ook de twee kleine trekponten over de Oude Rijn in de Rijnstrangenwandelroute gebouwd.

We werden ook rondgeleid door de scheepsbouwers Jan Knoop en Jan van Moerkerk op dit indrukwekkende terrein. Ze zijn nu onder andere bezig met een prachtig rivier-cruise schip van 135 meter lang.

In het verleden werkten er 450 mensen, momenteel 150. Ze leiden ook zelf mensen zelf op. Ze hebben behoefte aan mensen die met de handen kunnen werken, dus kun je bijvoorbeeld lassen of timmeren, dan is er misschien wel een plaatsje voor jou op deze prachtige werf.

Kees van Merwijk, raadslid CDA Zevenaar