22 mei 2017

Het IKC aan de Platanenlaan. Van een hoofdpijndossier naar een prachtige school?

Op 16 mei vergaderde de commissie Samenleving van de gemeente Zevenaar. Hoofdonderwerp was een aanvullend krediet voor de onderwijslocatie aan de Platanenlaan in Zevenaar.

Op die locatie zijn de basisscholen Lindenhage en het Kofschip gevestigd, met samen ruim 750 leerlingen. Van de kinderen die in de stad naar de basisschool gaan, gaat de komende jaren bijna de helft naar deze locatie.

Al jaren wordt er gesproken over een ingrijpende ombouw naar een Integraal Kind Centrum. Daarbij gaan de scholen intensief samenwerken met een kinderdagverblijf, een peuterspeelzaal  en buitenschoolse opvang.

Het CDA is een groot voorstander van een IKC aan de Platanenlaan.

Het huidige hoofdgebouw  is weliswaar niet oud, het is gebouwd in 1998/1999, maar vertoont grote mankementen. Verder wordt er al jaren lesgegeven in zeer verouderde noodlokalen.

De gemeente heeft de laatste jaren gezorgd voor prima nieuwe huisvesting voor de Martinusschool, de Schilderspoort, de Franciscusschool, de Bem, de Sterrenschool, de Landeweer en de Paulusschool in Giesbeek. Nu het om de ombouw aan de Platanenlaan gaat, verloopt de besluitvorming bijzonder stroef. Het huidige college van BenW heeft in november 2015 aan de gemeenteraad voorgesteld voor de verbouw een bedrag toe te kennen van 3 miljoen euro, ondanks de al eerder gereserveerde som van 4,9 miljoen euro om het IKC te realiseren. De fractie van het CDA heeft toen, in november 2015,  aangegeven dat ze vond dat het raadsvoorstel nog niet rijp was voor besluitvorming.

Het was niet rijp voor besluitvorming omdat er een waslijst met vragen over de onderbouwing was. Het raadsvoorstel was ook niet rijp voor besluitvorming omdat de schoolbesturen en het college met de ruggen tegen elkaar stonden. Ze waren het niet eens over het ontwerp noch over de kostenberekening. De schoolbesturen gaven aan niet akkoord te kunnen gaan met het voorstel en tegen het raadsbesluit in bezwaar te zullen gaan.

Daarom vond het CDA het verstandig even een pas op te plaats te maken om te bezien hoe men er samen uit kon komen. Het CDA diende daartoe een ordevoorstel in. Dat kreeg alleen de steun van SP, SZ en PvdA.

Vervolgens is het raadsvoorstel aangenomen door een raadsmeerderheid van LB, D’66 en VVD. U heeft hierover op onze website kunnen lezen.

Nu zijn we 18 maanden verder. Na een mediationtraject, veel overleg en veel kosten, wordt er om een aanvullend krediet gevraagd. Het aanvullende krediet is bijna net zo groot als het bedrag dat oorspronkelijk toereikend werd genoemd.

Het bijbehorende raadsvoorstel lost alle problemen niet op. Het raadsvoorstel stemt niet overeen met de uitkomsten van het mediationtraject. Het bevat de voorwaarde dat de besturen een ‘substantieel bedrag’ uit eigen middelen moeten leveren. Hierover is geen overeenstemming, de besturen geven aan dat daar wettelijke bezwaren tegen zijn. Zou hier in de gemeenteraad toch een meerderheid voor zijn, dan leidt dit waarschijnlijk tot meer kosten en juridische procesdures en dit alles ten koste van Zevenaarse leerlingen. Wat het CDA betreft moeten we er links- of rechtsom uitkomen. Daartoe heeft de CDA-fractie voor de raadsvergadering van 31 mei a.s. een amendement ingediend .

Willemien Voetdijk

CDA Afdeling Zevenaar