03 juni 2023

CDA kiest middenweg bij voorstel vuurwerkverbod

Partij voor de Dieren, GroenLinks, PvdA, D66 en de Stadspartij dienen tijdens de raadsvergadering van 5 juni een voorstel in om het afsteken van vuurwerk vanaf aankomende jaarwisseling te verbieden. Het CDA was aanvankelijk tegen, maar kiest na gesprekken met onze leden voor een middenweg. Het CDA zal door het indienen van de volgende amendementen proberen het voorstel aan te passen:

-Amendement 1: Jaar uitstel. Door het verbod een jaar later in te laten gaan, geven we de samenleving, de vuurwerkbranche en de gemeente de tijd om zich voor te bereiden op een verbod.

-Amendement 2: Vuurwerkshow. Het huidige voorstel sluit een gemeentelijke vuurwerkshow uit. Wij willen dat zo'n show een mogelijkheid wordt, om samen te kunnen proosten op het nieuwe jaar.

Deze twee punten zijn voor ons principieel, wij zullen dan ook alleen instemmen met een verbod wanneer de raad akkoord gaat met onze aanpassingen.