12 februari 2018

CDA ZW motie: Zutphen slaafvrije gemeente

Voor het CDA Zutphen-Warnsveld stopt de wereld niet bij onze gemeente-, provincie- of landsgrens. We hebben oog voor het onrecht in de hele wereld. Onze welvaart mag niet te koste gaan van de vrijheid van anderen.

Slavernij is geen woord uit het grijze verleden, maar een buitengewoon actueel onderwerp. We kunnen er ook het woord mensenhandel voor gebruiken. Vormen van mensenhandel zijn o.a. seksuele uitbuiting, dwangarbeid, schuldarbeid, huishoudelijke slavernij en kindsoldaten. Slavernij is te stoppen, maar dan moet iedereen zich wel bewust zijn dat het ook in de 21ste eeuw een groot probleem en een gigantisch onrecht is.

Om dit probleem op de kaart te zetten vond op 14 oktober 2017 de Walk for Freedom plaats op diverse plaatsen in Nederland, waaronder in Zutphen. Om veel meer mensen bewust te maken van dit onrecht willen wij van Zutphen de eerste slaafvrije gemeente van Nederland maken. Daarom hebben we op maandag 12 februari de motie “Zutphen slaafvrije gemeente” ingediend. In deze motie roepen we het College op om zich maximaal in te spannen om van Zutphen de eerste slaafvrije gemeente van Nederland te maken. Hierbij moeten ze vooral, maar niet uitsluitend, aandacht schenken aan:

• Dat gebruikte natuursteen voor de bestrating niet uit bedenkelijke steengroeves afkomstig is;

• Dat aangeschafte kleding niet gemaakt is in kledingfabrieken die werken met kinderarbeid;

• Dat voorlichting rondom loverboys en illegale prostitutie goed geregeld is.

Miljoenen slaven

Op dit moment zijn er wereldwijd miljoenen slaven. Meer dan ooit in de geschiedenis. De Walk Free Foundation, een Australische organisatie die zich inzet voor het beëindigen van moderne slavernij, schat dat er wereldwijd 45,8 miljoen moderne slaven zijn. In Europa gaat het om ruim 1,2 mensen, waarvan er 17.500 in Nederland werken. Het trieste is dat slechts 1% van de slachtoffers gered wordt.

Mensenhandel is de snelst groeiende vorm van misdaad ter wereld, het genereert meer dan 125 miljard euro per jaar.