27 november 2017

Positieve antwoorden college van B&W op vragen CDA over WIFI in Zutphen

Het college van B&W Zutphen deelt de mening van het CDA ZW dat het voor een open lijn met de rest van de wereld niet uit mag maken waar je woont of hoeveel je verdient. Ook deelt het college van B&W de mening van het CDA ZW dat internet in de communicatie en verbinding met de rest van de wereld hierin een essentieel onderdeel vormt. De gemeente Zutphen investeert daarom € 500.000 in een eigen buizenstelsel dat snel internet in het buitengebied van de gemeente Zutphen mogelijk maakt.

Op grond van de voorwaarden die gesteld zijn door de Europese Commissie voor het aanvragen van subsidie voor het WIFI4EU-plan, stelt het college dat onze gemeente een subsidieaanvraag kan indienen.

Het college geeft ook aan dat gratis WIFI niet alleen interessant is voor onze bewoners en bezoekers, maar dat zij ook interessante mogelijkheden en toepassingen ziet voor uitwisseling van informatie via een digitaal platform. Via dat platform wordt het mogelijk om diverse zaken te regelen. Enkele voorbeelden zijn: digitale betaling op terrassen, beheer van (intelligente) verkeersregelinstallaties en cloud beheer handhaving. Ook is zij van mening dat gratis WIFI uitstekend past in de verdere ontsluiting van ons cultureel erfgoed en de onlangs gelanceerde InZutphen app.

Het college meldt onze binnenstad zo spoedig mogelijk aan voor WiFi4EU.