13 maart 2018

Reactie CDA ZW op keuze College voor plek Wilhelminafontein

De fractie van het CDA Zutphen-Warnsveld is het niet eens met de keuze van het College om de Wilhelminafontein een plek te geven in de buurt van de Hanzehof. De Wilhelminafontein is een uit 1899 stammend cadeau van de Zutphense inwoners  aan de gemeente en verdient een plek in het centrum van Zutphen.

Op 3 juli 2017 heeft de gemeenteraad van Zutphen unaniem onze motie over herplaatsen van de Wilhelminafontein aangenomen. In deze motie is het College gevraagd om op zoek te gaan naar geschikte locaties voor deze fontein. We hebben toen een aantal mogelijke locaties aangedragen, zoals in het gebied van de Poort van Zuid (o.a. 's Gravenhof of Vispoortplein), Marspoortstraat, IJsselkade of herplaatsing op de markt. Dit zijn locaties waar deze fontein goed tot zijn recht komt en waarmee recht wordt gedaan aan de wens van een groot aantal Zutphenaren en Zutphenezen.

Het lijkt er op of het College al deze mogelijkheden vrij eenvoudig van tafel heeft geveegd. Het gebied rondom de Hanzehof valt buiten het centrum en heeft daarmee veel minder draagvlak. Waarom een plek op bijvoorbeeld het Vispoortplein niet mogelijk of wenselijk is, is voor ons absoluut onduidelijk. Wat het CDA betreft krijgt het College huiswerk en moet opnieuw aan de slag voor een geschikte locatie voor de Wilhelminafontein. Gelukkig dient zich een nu een andere mogelijkheid aan.

Op dinsdag 13 maart hebben wij in De Stentor de ingezonden brief gelezen van ondernemer Anton de Lange. Hij wil de fontein een plaats geven in de binnentuin van zijn nieuwe Broederenkloosterhotel aan de Rosmolensteeg. Daarbij biedt hij ook aan om de jaarlijkse onderhoudskosten door het hotel te laten betalen. Dit lijkt het CDA een mooi voorstel op een prima locatie. We vragen daarom aan het College zo snel mogelijk in gesprek te gaan met dhr. De Lange om de mogelijkheden te bespreken.