Dankzij een motie van CDA-Kamerlid Lenny Geluk samen met coalitie- en oppositiepartijen komt het Scapino Ballet toch in aanmerking voor subsidie. Een ruime Kamermeerderheid steunde het voorstel, waardoor minister van Engelshoven van Cultuur nu binnen de cultuurbegroting ruimte gaat maken om Scapino Ballet op te nemen in de basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS).

Scapino Ballet kreeg een positieve beoordeling van de Raad voor Cultuur. Toch was het advies van diezelfde Raad aan de minister om Scapino geen plek in de BIS te geven in de periode 2021-2024. Terwijl het Scapino Ballet al sinds 1947 rijkssubsidie ontvangt en al vanaf de start van de basisinfrastructuur in 2009 daar ononderbroken deel van uitmaakt.

Eerder deze maand drongen 65 theaters in een ingezonden stuk in de Volkskrant ook aan op behoud van subsidie voor het dansgezelschap. Het verdwijnen van Scapino Ballet zou een aderlating voor theaters zijn, omdat het gezelschap jaarlijks meer dan 80.000 bezoekers trekt. CDA-Kamerlid Lenny Geluk: “Het oudste dansgezelschap van Nederland mag niet verdwijnen! Scapino Ballet bereikt een groot publiek door heel Nederland. Daarmee zijn ze niet alleen belangrijk voor Rotterdam, maar ook voor het cultuuraanbod in de regio.”

Eurosonic Noorderslag
Een andere motie, waarvan Geluk mede-indiener was, pakte goed uit voor het Groninger muziekfestival Eurosonic Noorderslag. Dankzij deze aangenomen motie krijgt dit festival ook de komende 4 jaren financiële ondersteuning. Het festival geeft ruimte aan jong (pop)talent en trekt jaarlijks tienduizenden bezoekers.