15 april 2016

CDA: melkveehouders hebben recht op een fatsoenlijke toekomst

Het CDA is trots op de Nederlandse boeren en daarom erg bezorgd over het beleid van dit kabinet, dat zo versplinterd tot stand komt. Door de opeenstapeling van regelgeving zien de boeren door de bomen het bos niet meer, en dat moet veranderen. De melkveehouders en hun gezinnen moeten uitzicht hebben op een toekomst in Nederland. Het CDA zal zich daarvoor blijven inzetten.

CDA woordvoerder Jaco Geurts: “Het kabinet heeft geen visie op de melkveehouderij, de problemen worden vooruitgeschoven. Staatssecretaris Martijn van Dam (PvdA) realiseert zich onvoldoende, dat hoe langer de onduidelijkheid duurt, de ingreep pijnlijker wordt voor de familie- en gezinsbedrijven. Het CDA wil daarom zo snel mogelijk duidelijkheid van dit kabinet voor onze boeren.”

Vele familie- en gezinsbedrijven in de melkveehouderij willen verder in hun prachtige vak en een mooi bedrijf overdragen aan hun kinderen. Daarom hebben zij geïnvesteerd in grond, gebouwen, melkkoeien en/of mestverwerking. Echter, de inkt van de AMvB grondgebonden groei is nog niet droog of het stelsel van de fosfaatrechten komt er bovenop.

Fosfaatrechtenstelsel
Volgens de staatssecretaris is een fosfaatrechtenstelsel nodig om een goed verhaal te hebben richting Brussel. Het CDA is in principe tegen een productiestelsel omdat dit kostenverhogend en luchthandel in de hand werkt. Het invoeren van fosfaatrechten betekent ook dat andere investeringen moeilijk worden.

Het CDA kan niet akkoord gaan met de inzet van het kabinet dat bij overdracht in familieverband 1 op de 10 koeien worden afgepakt door de overheid. “Het is schandalig om op deze manier jonge boeren op achterstand te zetten,” aldus Geurts.

Daarnaast wil het CDA harde garanties van het kabinet dat de derogatie ook daadwerkelijk behouden blijft. Daarom wil het CDA niet dat de generieke korting al wordt vastgesteld voordat de onderhandelingen met Brussel over het zesde actieprogramma zijn afgerond.