CDA veilig voedsel voor een eerlijke prijs

Het CDA juicht het Europese rapport dat vandaag is gepresenteerd van de ‘landbouwmarkt taskforce’ zeer toe. De uitkomsten van het rapport sluiten naadloos aan bij de initiatiefnota van CDA woordvoerder Jaco Geurts “Een eerlijke boterham’’.

Het rapport benoemt de problemen waar de agrarische sector al heel lang  tegen aanloopt. Zoals de steeds schevere marktstructuur tussen de voedselproducenten en de retail. Door de enorme prijsdruk is de landbouwsector in een permanente crisis gekomen. De prijsvorming drukt door op de zwakste schakel, de boer, tuinder en visserman.

Geurts: ‘de taskforce onder leiding van Veerman concludeert dat er meer transparantie op de markt moet komen zodat er meer inzicht is in marktvraag en marktontwikkelingen. Het rapport bevestigt dat een Europese en nationale aanpak van oneerlijke handelspraktijken noodzakelijk is om te voorkomen dat boeren steeds het onderspit delven ten opzichte van de supermarkten.’

Het CDA pleit al langer voor  het instellen van een onafhankelijke instantie, de voedselscheidsrechter, om de scheve marktverhoudingen aan te pakken en ervoor te zorgen dat de macht van de supermarkten wordt ingeperkt. Ook moet het mededingingsrecht worden aangepast om de bundeling van krachten van ondernemers in de landbouw, tuinbouw en visserij mogelijk te maken.

Geurts: ‘de taskforce bevestigt dat het mededingingsrecht niet werkt. De intentie was om de positie van de boeren te versterken, maar de opeenstapeling van onduidelijke regels maakt samenwerking voor gezamenlijk onderhandelen en productie afstemmen ongelofelijk lastig. De regels moeten duidelijk en werkbaar zijn zodat boeren geen juridische bijstand nodig hebben wanneer zij willen samenwerken.’