De Nederlandse melkveehouderij is geheel onterecht beschuldigd van massale fraude. Het CDA betreurt het dan ook zeer dat zoveel hardwerkende gezinnen zo negatief zijn belicht. Dat zei woordvoerder Landbouw Jaco Geurts tijdens het debat over de fraude met melkvee en de fosfaatrechten.

Geurts: “Fraude moet worden aangepakt en daar steunt het CDA de minister in. Uit de beschikbare cijfers haal ik dat bij niet meer dan 60 bedrijven 5 of meer dieren niet goed zijn geboekt. De verwachting is dat het om 5000 koeien gaat op 4 miljoen koeien in Nederland. Waardoor we ons dus af kunnen vragen: waar hebben we het eigenlijk over? Maar helaas is nu door de vele negatieve berichtgeving het beeld van massale fraude wel blijven hangen.”

Inmiddels heeft minister Schouten in de media aangegeven dat het allerminst haar bedoeling was om een hele sector weg te zetten als frauduleus. Geurts was echter wel benieuwd hoe zij nu denkt het beeld van massale fraude verder te kunnen rechtzetten. “Niet alleen richting onze Nederlandse samenleving, maar ook in het buitenland.”