29 september 2022

Geurts: Doorbouwen, ook in tijden van crisis

Iedereen in Nederland moet betaalbaar kunnen wonen. Tijdens het commissiedebat Wonen vroeg Tweede Kamerlid Jaco Geurts aandacht voor OpMaat, een stichting die projectontwikkelaars, woningcorporaties en gemeenten helpt betaalbare starterswoningen te realiseren. Dankzij speciale verkoopoplossingen kunnen mensen met een smalle beurs toch de eerste stap naar een koopwoning te zetten. Wat Geurts betreft worden dergelijke verkoopoplossingen op veel grotere schaal ingezet. En moet het kabinet dat mede mogelijk maken.

In het debat uitte Geurts ook zijn zorgen over de bouwproductie. De bouw van nieuwe woningen lijkt terug te vallen, wat bij een economische crisis nog veel erger kan worden. Geurts pleit daarom voor anticyclisch bouwen. Dat wil zeggen doorbouwen, ook of juist in tijden van crisis. Om de woningbouw op gang te houden en ervoor te zorgen dat bouwers aan het werk blijven. Met daarbij een grote rol voor woningcorporaties, die ‘van de ketting af moeten’ om te kunnen bouwen. Als het aan Geurts ligt met een Rijksdoorbouwgarantie: als er onvoldoende woningen op tijd worden verkocht, moet het Rijk garant staan voor het laatste deel, zodat er wel gestart kan worden.

Een derde punt waar Geurts bij stil stond, is de huisvesting van senioren. Onlangs zag de Tweede Kamerfractie van het CDA hoe in Austerlitz een groep actieve en betrokken inwoners de handen ineen had geslagen om, met ondersteuning van de gemeente, het dorp levensloopbestendig te maken: geschikt voor alle generaties. Hierdoor konden de senioren in hun gemeenschap blijven wonen. Helaas gaat het nog niet overal zo soepel als in Austerlitz. Het tekort aan geschikte woningen voor senioren, door de Vereniging Eigen Huis geraamd op 350.000 stuks, krijgt zowel landelijk als lokaal te weinig aandacht en urgentie. Geurts vindt het dan ook van groot belang dat gemeenten worden aangespoord om aan de slag te gaan met de vergrijzingsopgave. Voordat het te laat is.