Het CDA wil dat de regering meer doet voor pelsdierhouders en hun gezinnen die in sociale en economische problemen zijn geraakt door de Wet verbod pelsdierhouderij. CDA-woordvoerder Jaco Geurts heeft daarom, samen met de VVD, een motie ingediend voor aanpassingen van ‘het Besluit subsidiëring sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij’. Binnen het afgesproken budget moet er naar oplossingen worden gezocht voor de specifieke problemen waar de pelsdierhouders tegenaan lopen. Ook moet de toekenning en besteding van het beschikbare geld vergemakkelijkt worden. Verder willen beide partijen dat er een tussentijdse evaluatie komt naar de Wet verbod pelsdierhouderij. Daarbij moet in het bijzonder naar de werking van het flankerend beleid voor de afbouw van de pelsdierhouderij worden gekeken.

De Wet verbod pelsdierhouderij is ingegaan op 15 januari 2013. Door die wet mogen er geen pelsdierhouderijen meer bijkomen, en de bestaande bedrijven moeten per 1 januari 2024 allemaal zijn gestopt. Het CDA maakt zich zorgen over de tekortschietende tegemoetkomingsregeling. Vooral als het gaat om het ombouwen van een bedrijf is een andere bedrijfsbestemming erg lastig. De geitenhouderij zit op slot in Brabant en Gelderland, en voor pluimvee-, varkens- of melkveehouderij maakt het productie- of fosfaatrechtenssysteem het financieel zeer kostbaar om een nieuwe start te maken in een andere bedrijfstak.

Het flankerende beleid omvat een subsidieregeling voor een tegemoetkoming in de kosten voor sloop en ombouw van hun bedrijf. Geurts: “Bedrijven die nu willen stoppen en hun ombouwplannen nog niet klaar hebben zijn verplicht om door te gaan. Als ze nu stoppen en na één of enkele jaren hun plannen rond hebben, dan hebben ze geen recht meer op subsidie. Daarnaast moeten alle vergunning aanwezig zijn voordat de subsidieaanvraag ingediend kan worden. En als dat allemaal al gelukt zou zijn dan moet de sloop- en ombouw binnen een jaar gerealiseerd zijn. En wat nog erger is: er is geen compensatie voor vermogensverlies en inkomstenderving, en minder dan de helft van de sloopkosten wordt maar vergoed.”

Geurts riep de minister op om snel met aanpassingen te komen voor de subsidieregeling, en om persoonlijk in gesprek te gaan met de nertsenhouders, zodat ze ook zelf hun problemen kunnen toelichten.