Deze week vond er een debat plaats over de gevolgen van aanhoudende droogte. Aanleiding was de lange droogteperiode in de zomer van 2018. De gevolgen van die periode zijn nog steeds zichtbaar. De grondwaterstand is nog te laag. Daar wordt aan gewerkt, maar om het peil weer normaal te krijgen moet het vooral nog een tijdje gaan regenen. De ervaringen van deze droogteperiode worden geëvalueerd, en de waterbeheerders zijn bezig scenario's op te stellen voor het geval zich in het voorjaar opnieuw een droogteperiode aandient. CDA woordvoerder Jaco Geurts was zeer benieuwd hoe het daar nu mee staat, en welke aspecten bij die evaluatie en scenario’s worden betrokken. Hij vroeg specifiek aandacht voor de positie van de landbouw en de binnenvaart. Ook benadrukte hij het belang van samenwerking met de buurlanden, aangezien veel rivierwater via die landen ons land binnenkomt.

Volgens minister Van Nieuwenhuizen (IenW) zijn Rijkswaterstaat, de waterschappen en alle andere partijen alweer druk aan de slag met de voorbereiding voor een mogelijk nieuwe periode van droogte. Indien nodig kan de crisisstructuur van vorig jaar weer opgestart worden. Daarbij worden de maatregelen uit 2018 die goed gewerkt hebben, allemaal weer opnieuw van stal gehaald, maar er wordt ook uitdrukkelijk gewerkt aan verschillende nieuwe scenario's.

Veel bulkvervoer gaat in Nederland over water, en een lage waterstand kan dat vervoer in gevaar brengen. De minister was het met Geurts eens dat voldoende bevaarbaarheid en een voldoende hoge waterstand daarvoor ontzettend belangrijk zijn, waarbij ook een goede samenwerking met de buurlanden van groot belang is.

Peildrainage
Geurts vroeg met betrekking tot het waterpeil ook specifiek aan het kabinet of peildrainage in veenweidegebieden ook een oplossing is voor de boeren. Minister Schouten antwoordde dat de klimaattafel zelf ook al nagedacht heeft over een aantal mogelijkheden in het veenweidegebied en inzet op een gevarieerde mix van maatregelen: onderwaterdrainage, transitie naar natte teelten, transitie naar de natuur, aangroei van veenmos en dus ook peildrainage. Er worden ook pilots gedaan. De uitkomsten daarvan zullen moeten uitwijzen wat het meest effectief en het best toepasbaar is op bepaalde gebieden, ook voor de uitrol op grotere schaal. Die pilots worden uitgevoerd samen met provincies, waterschappen, gemeenten, boeren en een aantal betrokken deskundige organisaties.

Weersverzekering
In het belang van de boeren wilde Geurts ook weten hoe het nu staat met de uitvoering van de SGP/CDA-motie voor afschaffing van de assurantiebelasting voor de brede weersverzekering. Die afschaffing is belangrijk, omdat die verzekering een middel voor risicomanagement is. Maar wil dat middel goed ingezet worden, dan moet die verzekering ook toegankelijk zijn voor landbouwers. De minister gaf aan hier samen met de staatssecretaris van Financiën mee bezig te zijn, het overleg met hierover met de Europese Commissie loopt momenteel. Haar eerste indruk daarvan is dat de Commissie wel geïnteresseerd is in hoe Nederland daarmee bezig is.