25 januari 2023

Jaco Geurts: Nieuwe studentenhuisvesting op Kronenburg mogelijk maken

In het debat over luchtvaart heeft Tweede Kamerlid Jaco Geurts ervoor gepleit om op de locatie Kronenburg nabij Schiphol nieuwe studentenhuisvesting mogelijk te maken. Jaco: "Iedereen in Nederland moet betaalbaar kunnen wonen. Daarvoor is het nodig dat er snel meer woningen worden gebouwd, ook voor studenten. En dat we de schaarse ruimte in ons land hiervoor zo slim en verstandig mogelijk benutten. Kronenburg is een zeer geschikte locatie die we hard nodig hebben in de strijd tegen het woningtekort."

Op dit moment maken het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en specifiek de geluidsregels nieuwbouw rondom Schiphol onmogelijk. Jaco vroeg de minister van Infrastructuur en Waterstaat om Kronenburg uit te zonderen van dit besluit en een verklaring van geen bezwaar af te geven. Hij gaf onder andere aan dat uit onderzoeken blijkt dat jongvolwassenen minder last hebben van vliegtuiggeluid dan mensen van hogere (middelbare) leeftijd, en dat studentenhuisvesting op Kronenburg past binnen een doelgroepenbeleid zoals dat door de gemeente Amsterdam wordt gevoerd (waarbij specifiek beleid rondom geluid bij groepen jongvolwassenen minder strenger hoeft te worden toegepast).

Hoewel de Tweede Kamer afgelopen jaar een motie aannam die verzocht nieuwbouw op Kronenburg mogelijk te maken, wil de minister hier vooralsnog niet in meegaan.

Verder vroeg Jaco in het debat aandacht voor het corruptieschandaal in het Europees Parlement omtrent Qatar. Dat moet "tot op de bodem worden uitgezocht". Als er aanwijzingen zijn dat er een verband is tussen deze omkopingszaak en de totstandkoming van het luchtvaartverdrag met Qatar Airways, betekent dit wat het CDA betreft einde verdrag. En mocht het luchtvaartverdrag worden opgezegd, dan wil het CDA toe naar een voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen meer evenredige verdeling van de start- en landingsrechten (slots).

Tenslotte riep Jaco de minister op om bij de herziening van het Nederlandse luchtruim naast partners als het ministerie van Defensie en Luchtverkeersleiding Nederland ook de algemene luchtvaart (burgerluchtvaart m.u.v. lijn- en charterverkeer) te betrekken. En om daarbij de mogelijkheden voor een steilere ‘vertrapping’ in het luchtruim serieus te onderzoeken, waardoor er meer ruimte voor de algemene luchtvaart ontstaat zonder dat het afdoet aan de ruimte voor luchtvaartgebruikers of de veiligheid. Grote vliegvelden als Charles de Gaulle en Heathrow doen dit al.