01 februari 2023

Kamervragen over het bericht 'Nederlands beste boerengrond – in Flevoland – maakt plaats voor woningen en natuur: 'Maar bos kweken werkt hier niet''

Vragen van de leden Boswijk en Geurts (beiden CDA) aan de minister voor Natuur en Stikstof, de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht 'Nederlands beste boerengrond – in Flevoland – maakt plaats voor woningen en natuur: 'Maar bos kweken werkt hier niet'' (1).

Vraag 1:
Bent u bekend met het artikel 'Nederlands beste boerengrond – in Flevoland – maakt plaats voor woningen en natuur: 'Maar bos kweken werkt hier niet''?

Vraag 2:
Klopt het dat momenteel de meest vruchtbare en productieve landbouwgronden ingeruild worden voor andere functies, zoals woningbouw en natuur? Zo ja, wat is hiervan de oorzaak en wat vindt u ervan?

Vraag 3:
Kunt u reflecteren op de alinea 'Maar bos kweken werkt hier niet'? Klopt het dat bij de aanwijzing van gronden voor een bepaalde functie niet wordt gekeken naar de grondsoort?

Vraag 4:
Op welke manier verhoudt het artikel zich met de uitvoering van de motie van Boswijk c.s., waarin opgeroepen wordt te onderzoeken hoe hoogwaardige landbouwgrond beschermd kan worden (Kamerstuk 33037 nr. 402)?

Vraag 5:
Bent u bekend met de uitspraak van voormalig landbouwminister Schouten waarin ze zegt dat er minder gewasbeschermingsmiddelen en mest gebruikt hoeven te worden op gezonde gronden? Wat vindt u er dan van dat momenteel juist deze gronden worden herbestemd?

Vraag 6:
Hoeveel natuurareaal zal er de komende jaren naar verwachting bij komen en hoeveel landbouwgrond wordt hiervoor ingeleverd?

Vraag 7:
Op welke manier wordt bij het kiezen van gronden voor de aanleg van natuur, woningbouw, zonneakkers, bedrijvigheid etc. rekening gehouden met de kwaliteit van de grond waarvan het ten koste gaat?

Vraag 8:
Wat wordt er gedaan om hoogwaardige landbouwgrond nu en in de toekomst te beschermen en op welke manier wordt bepaald welke gronden als hoogwaardig worden beschouwd?

Vraag 9:
Welk bevoegd gezag heeft volgens u de verantwoordelijkheid voor het beschermen van hoogwaardige landbouwgronden?

(1) https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederlands-beste-boerengrond-in-flevoland-maakt-plaats-voor-woningen-en-natuur-maar-bos-kweken-werkt-hier-niet~bdcbda0e/