04 april 2018

Brief vervolg energiedialoog en reactie SP Energiedemocratie

Vandaag bespreken we de brief van het college over de energiedialoog en het plan van de SP. Ten eerste de brief.  Deze brief is na het nieuws van vorige week, waarin het kabinet aangeeft compleet te willen stoppen met de gaswinning van nog grotere waarde geworden voor de toekomst van onze provincie en haar inwoners.

Het Energietransitieprogramma moet een substantiële bijdrage gaan leveren aan de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame vormen van energie. Er ligt een grote opgave voor ons op de korte en lange termijn. Statenlid Robert de Wit ging in op de sociaal economische aspecten van de energietransitie. "Het CDA ziet de energietransitie als een perspectiefvolle kans om Groningen op de kaart te zetten. Dit is goed voor de veiligheid van deze en toekomstige generaties, goed voor de werkgelegenheid en een kritische randvoorwaarde voor het afstappen van fossiele brandstoffen." Aldus de Wit.  Wat het CDA betreft moeten alle vormen van duurzame energie goed onderzocht worden. In de voorliggende brief lijkt de focus voornamelijk te liggen bij wind. Het CDA wil graag dat ook alle andere vormen van duurzame energie verder worden uitgewerkt.

We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk en mede in deze Statenzaal wordt bepaald hoe dit hoofdstuk eruit gaat zien. Wat het CDA betreft staat voorop dat we in deze fase inwoners, overheden, bedrijven en het onderwijs zo goed mogelijk moeten betrekken bij de energietransitie. Draagvlak begint bij het voortdurend informeren en betrekken van mensen. Neem ze mee in het proces en wees open en transparant. Wij maken ons zorgen over het aantal mensen dat tot nu toe is bereikt met de informatiebijeenkomsten (400) en willen graag van het college weten hoe ze dit aantal wil gaan vergroten.

Ook vinden wij dat initiatieven van onderop meer ondersteuning verdienen. Een mooi bruggetje richting het plan van onze SP collega’s. De CDA fractie heeft dit voorstel gelezen en kan zich in bepaalde delen goed vinden, bijvoorbeeld in het stimuleren en faciliteren van inwoners die een energiecoöperatie opstarten. Echter: in het oprichten van een provinciaal energiebedrijf zien wij niets. Wij willen niet dat de overheid deze taak zelf uit gaat voeren. Daar hebben we ondernemers voor (en de NLD's en GREK's van deze wereld). Wel vinden wij dat er een goede verdeling moet komen in de lusten en lasten.

De noodzaak is evident en urgent om vaart te maken en ruimte te bieden aan verschillende vormen van duurzame energie. De opgave om de overgang naar duurzame energie vorm te geven is zo groot, dat die niet op de traditionele wijze vorm kan worden gegeven. Dat vraagt – wat het CDA betreft – om ruimte. Ruimte voor initiatieven van onderop om daar invulling aan te geven. Dat pleit ook voor meer ruimte in RO opzicht. Ons pleidooi om initiatieven van onderop te stimuleren vraagt om out of the box denken. Vraagt op bepaalde plaatsen ook ongetwijfeld om een ander ruimtelijk kader dan in de provinciale omgevingsvisie is neergelegd. We moeten bezien hoe we die ruimte kunnen bieden en bepalen welke rol er is weggelegd voor de provincie, gemeenten en/of inwoners. Bijvoorbeeld door voor de belangrijke transitiefase uit te gaan van tijdelijke ruimtelijke ingrepen omdat veel vormen van duurzame energie nu nog veel ruimte vragen maar over pakweg 30 jaar met veel minder ruimtelijke ingrepen kunnen worden gerealiseerd.

Als schot voor de boeg voor deze discussie wil het CDA graag de volgende stelling lanceren: De energietransitie is voor Groningen van levensbelang. Dit belang is zo groot dat dit OP ONDERDELEN ten koste mag gaan van provinciale ruimtelijke kaders. Laten we als Provincie verkennen welke ruimte we daarin kunnen en willen bieden.