Jezelf kunnen zijn in alles wat je doet. Het klinkt zo vanzelfsprekend. Thuis, bij je vrienden, je familie, op de werkvloer, op straat en tijdens het sporten. Toch is jezelf zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend. Stel je eens voor dat je dagelijks worstelt met de vraag of mensen je wel zullen accepteren als je ze verteld dat je anders bent dan anderen? Of je de mensen waar je om geeft kwijtraakt als je ze verteld over je seksuele geaardheid?

Coming-out dag

Het is vandaag Coming-out dag. Coming-out dag is de dag waarop jaarlijks aandacht wordt besteed aan het moment dat een homo, lesbienne, biseksueel of transgender (LHBT) openlijk voor zijn of haar seksuele voorkeur uitkomt. Ook in de provincie Groningen is er aandacht voor deze dag. Vanochtend hees de Commissaris van de Koning de regenboogvlag namens de leden van Provinciale Staten. Ook daarbuiten is er  aandacht voor LHBT’ers. Zo werd de provincie Groningen op 11 mei officieel uitgeroepen tot Regenboogprovincie en werd er een regenboogsymposium georganiseerd.

Regenboog Convenant

Statenlid Robert de Wit noemt dit een prachtige eerste stap. Maar volgens Robert de Wit  gaat de verantwoordelijkheid verder dan het hijsen van de regenboogvlag op 11 oktober. "Er is op het gebied van acceptatie en veiligheid van LHBT-ers nog veel verbetering vatbaar in onze provincie. Het afgelopen jaar hebben wij in diverse gesprekken gemerkt dat veel gemeenten graag aan de slag willen met het ontwikkelen van LHBT-beleid, maar niet altijd weten waar ze moeten beginnen.", aldus Robert de Wit. Het CDA denkt dat de provincie hier een belangrijke rol in kan spelen door in overleg te gaan met gemeenten om te komen tot een gezamenlijk regenboog convenant. Het CDA heeft daarom samen met vele andere partijen de Motie Regenboog Convenant, ingediend.

Robert de Wit sloot zijn bijdrage af met een toepasselijke quote:" Verander niet zodat mensen je aardig vinden. Wees wie je bent en de juiste mensen zullen van je houden zoals je bent."