Het is vandaag complimentendag. Voor CDA’ers Jaco Geurts (Tweede Kamerlid), Robert de Wit (Statenlid in Groningen en kandidaat Europarlementariër) en Tim van Bostelen (Fractievoorzitter Oldambt) het uitgelezen moment om de onmisbare makers van ons voedsel in het zonnetje te zetten. Onze boeren zijn goed bezig!

Een groot compliment

Het lijkt zo vanzelfsprekend dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de voedselvoorziening in Nederland. Immers, de schappen liggen dagelijks vol met betaalbaar fruit, groenten, vlees, vis, deegwaren en allerlei zuivelproducten. Deze rijkdom, veelal van Nederlandse bodem moeten we koesteren. Deze luxe hebben wij te danken aan onze boeren, die steeds meer met minder weten te maken. “Het CDA is trots op onze boeren die er dag in dag uit voor zorgen dat wij voldoende veilig voedsel hebben. Daarvoor verdienen zij een groot compliment en onze steun!”, aldus Statenlid en kandidaat Europarlement Robert de Wit.

Boeren hebben het niet makkelijk

Boeren moeten hard werken, zeven dagen in de week voor vaak tegenvallende prijzen. Afgelopen jaar was door de droogte nog moeilijker dan normaal. De gemiddelde inkomsten van boeren daalde in 2018 met 11%. Daarnaast is er gevoed door activisten steeds meer, vaak onterechte kritiek op de landbouw. Boeren worden beschuldigd, zelfs soms bedreigd, terwijl ze onze complimenten verdienen voor hun harde werk en inzet voor hun omgeving en de natuur.

Duurzame ontwikkeling in de landbouw

Voor ons voedsel, maar ook voor hun eigen broodwinning besteden boeren veel aandacht aan dierenwelzijn en een duurzame bedrijfsvoering. Ruimte voor duurzame bedrijfsontwikkeling is hierbij noodzakelijk. In de gemeente Oldambt geldt dit ook. CDA fractievoorzitter Tim van Bostelen: “samenwerking bevorderen tussen boeren, politiek, handel en inwoners is belangrijk om gebruik te maken van elkaars kennis en kunde én voor meer onderling begrip. Op deze manier draagt iedereen bij aan een toekomstbestendige landbouwsector. In de gemeente Oldambt zien we goede voorbeelden die leiden tot mooie ontwikkelingen en wederzijds respect”.

Meer opkomen voor boeren

CDA is van mening dat we meer moeten opkomen voor de belangen van alle hardwerkende en goedwillende boeren. Het CDA neemt het initiatief om boeren te ondersteunen om samen te werken, risico’s zoals door het weer te ondervangen en te innoveren. Zodat onze boeren door kunnen gaan en in de kopgroep kunnen blijven op het gebied van voedselveiligheid, welzijn en duurzaamheid. Boeren horen bij Nederland en hebben een positief geluid hard nodig . Tweede Kamerlid Jaco Geurts: ,,met een aanhoudende negatieve campagne staat de toekomst van vele jonge boeren en boerinnen op de tocht. Ik verzet mij vanuit Den Haag tegen activisten of politici die anderen de les lezen over het milieu of eetgedrag, maar zelf wel de wereld over vliegen of hun houtkachel flink laten roken. We moeten ons realiseren dat straks geen enkele boerendochter- of zoon nog verder wil met het familiebedrijf, terwijl wij hen zo hard nodig hebben. Nu en in de toekomst’’.