Vandaag stond de evaluatie van de Kunstraad op de agenda. Tijdens de behandeling kwam de VVD met een voorstel om naar een Noordelijke Kunstraad te gaan werken. Statenlid Robert de Wit vond het een sympathiek idee, maar er zijn ook twijfels.

Korte lijntjes

In de huidige situatie heeft de kunstraad korte lijntjes met culturele instellingen, gemeenten, enz. Dit is volgens De Wit iets waar de culturele sector veel waarde aan hecht. Kleine initiatieven in de cultuursector krijgen hierdoor alle kansen en kunnen snel communiceren met de Kunstraad.  De Wit vraagt zich af of een Noordelijke Kunstraad dan ook negatieve gevolgen heeft voor de Groninger Cultuursector.

Onderzoek

De Wit wil een gedegen onderzoek naar de gevolgen van een Noordelijke Kunstraad. Ook vraagt De Wit zich af wat de andere provincies (Drenthe en Friesland) van dit idee vinden.