Tijdens de Statenvergadering is een provinciale bijdrage besproken over bijdrage voor Koningsdag. Een feestdag voor jong en oud, voor Stad en Ommeland is heel belangrijk. De ontvangst van het Koningspaar met hun kinderen krijgt zeer ruime aandacht in de media. Dat is de kans om Groningen te presenteren. Er is zoveel moois dat we kunnen laten zien.

Aandacht

Volgens Statenlid Marjan Heidekamp-Prins geeft dit bezoek ons de kans om (wellicht op een ludieke manier) nog eens ons verhaal te vertellen en de burgemeester en commissaris kunnen hier in het één-op-één contact ook nog eens aandacht voor vragen (de koning heeft het in de troonrede ook nog eens benadrukt).

Het geeft ons tevens de kans om de richting die we op willen als Provincie in de energietransitie te kunnen pitchen. “Laten we het koningspaar een ritje gunnen in de Hesla en door het Ommeland vervoeren door een waterstofbus.” aldus Heidekamp.

TopDutch

Wij zijn naast wingewest ook de Topdutch regio: dus naast bevingen ook aandacht over waar we trots op zijn en wat we kunnen bieden: er is volop ruimte, we hebben een stevig en kundig arbeidsreservoir, we hebben de ambitie om het stopcontact van Nederland te worden. Vergroening en digitalisering zijn de richtingen van de toekomst. Groningen geeft energie en kan dat positief uitstralen op koningsdag, aldus Marjan Heidekamp-Prins.