Hans Morssink overleden op 02-08-2021

Wat een schok, het overlijden van Hans Morssink. Morssink was wethouder in Groningen en Leek, was voorzitter van CDA provincie Groningen, zat in het landelijke CDA-partijbestuur en heeft deel uitgemaakt van talloze commissies en werkgroepen ten bate van onze partij en van de inwoners van de provincie Groningen. Zijn plotselinge overlijden betekent een schok. Een goed en aimabel mens is heengegaan.

Als actief ARJOS’er en nog scheikunde studerend kwam Hans Morssink in 1982 in de gemeenteraad van Groningen. Na jaren in de oppositie kon het CDA weer deel gaan uitmaken van het college van B&W. Zo werd de jonge Hans gelijk een van de beide CDA-wethouders in de Stad. De beginnend wethouder dacht aanvankelijk dat hij zelf de beleidsnota’s zou moeten gaan schrijven. Het was een ontdekking -en een opluchting- dat hij hierbij ondersteund werd door de beleidsambtenaren van de gemeente.

Als wethouder was hij onder andere verantwoordelijk voor het gemeentelijk vervoerbedrijf. Omdat hij ook wilde weten wat werk zoal inhield, behaalde hij zijn rijbewijs als buschauffeur en heeft hij ook op de stadsbussen gereden. Tijdens zijn wethoudersjaren speelden belangrijke onderwerpen in de Stad: de omstreden bouw van het Groninger Museum in de Zwaaikom, hevige bezuinigingen in de welzijnssector en de pijnlijke Groninger Kredietbank affaire. Onderwerpen buiten zijn directe portefeuille, maar bestuurlijk en politiek bepalend in de gemeentepolitiek.

Hij bleef lang wethouder. In 1994 leed het CDA een verkiezingsnederlaag en daarop raakte het CDA een wethouderspost kwijt. Hans Morssink werd fractievoorzitter in de gemeenteraad. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1998 stopte Hans Morssink als raadslid in Groningen. Hij is dat 16 jaar geweest. Morssink werd directeur van de Algemene Verslavingszorg Groningen en later van de Hulpverleningsdienst Groningen.

In 2002 nam Hans Morssink het voorzitterschap van de provinciale afdeling van het CDA op zich. Het was de tijd dat het CDA zich weer oprichtte na de Paarse periode. Als provinciaal voorzitter was hij tevens lid van het landelijk partijbestuur. Na twee termijnen van vier jaar zou hij aftreden. Omdat ook de secretaris en penningmeester in dat jaar aftraden, bleef Hans voorzitter voor een extra jaar. Het bleek het drukste jaar uit zijn provinciaal voorzitterschap te worden: na de desastreuze Kamerverkiezingen voor het CDA begon een formatie die leidde tot een gedoogconstructie. De partij raakte in heftige beroering. Hans Morssink mocht de discussie in de provincie Groningen in goede banen leiden.

Vanaf eind 2011 was Hans opnieuw wethouder, nu in de gemeente Leek. Bij de verkiezingen van 2014 trad hij op als CDA-lijsttrekker. Hij bleef er wethouder tot de gemeente Leek heringedeeld werd tot gemeente Westerkwartier in 2019.

Gedurende vier decennia in de politiek heeft Hans Morssink ongekend veel werk verzet. Voor Groningen en Leek, waar hij wethouder was. Voor het CDA. Maar nog belangrijker: voor mensen die steun verdienen. Met zijn ruime ervaring in het openbaar bestuur wist hij hoe het politieke proces verloopt. Als oprecht christendemocraat gaf hij voorrang aan de mens boven het politieke prestige. Als integer mens wist hij rechtvaardig te handelen.

Kenmerkend was zijn voorliefde voor het kaartspel bridge. Bridge draait om samenwerking, om het maximale uit een vaste verdeling van speelkaarten te behalen. Zo was Hans ook in zijn politieke en bestuurlijke werk: hoe kan het beste resultaat behaald worden voor de mensen die ondersteuning verdienen.

Met het overlijden van Hans Morssink verliezen we een goed en aimabel mens.

Het CDA wenst zijn partner, zijn familie en vrienden heel veel sterkte nu zij afscheid moeten nemen van Hans, die hen zo dierbaar was.