Vorige week dinsdag liepen de gesprekken over de versterkingsopgave vast. Vandaag werd dit besproken tijdens de Statenvergadering. Het CDA vindt het enorm spijtig dat we weer hierover moeten spreken. Statenlid Truus van Kleef is duidelijk: "Het is ontzettend jammer dat minister Wiebes de gemaakte afspraken binnen dit kader niet nakomt, of sterker: eenzijdig afbreekt." Volgens Van Kleef komt daarmee de veiligheid van duizenden inwoners op losse schroeven komt te staan. "De veiligheid lijkt zo een sluitstuk te worden op het geheel." Aldus van Kleef.

Vertrouwen

Truus van Kleef was helder tijdens haar inbreng: "Minister Wiebes kwam, wist vertrouwen te geven en ineens wordt dat zo weer weggeblazen." Van Kleef noemt de Minister het  boegbeeld van het spreekwoord; Vertrouwen komt te voet en gaat weer te paard. "Minister Wiebes, kwam, zag en overwon. Althans dat dacht hij, maar op 22 mei heeft hij Groningen in de kou gezet en laat hij vele gedupeerde Groningers in een onveilige situatie achter." Volgens Van Kleef.

Brief van Colleges

Het CDA is zeer gelukkig met de brief van de gemeentelijke colleges en organisaties die eensgezind en tezamen is opgesteld.

De Minister is het boegbeeld van het spreekwoord; Vertrouwen komt te voet en gaat weer te paard.

Er moeten 2500 woningen acuut versterkt worden.  Volgens Truus van Kleef ziet de Minister dit anders en heeft hij het versterkingsprogramma vooralsnog stopgezet. Truus van Kleef:  "Dit is onverteerbaar. De minister schrijft in de brief  ‘zodra het advies van de Mijnraad beschikbaar is…’ en dan? " vraagt Van Kleef zich openlijk af.  Van Kleef kan zich daarom heel goed voorstellen dat inwoners moedeloos zijn, geen vertrouwen meer hebben.

Onzekerheden

Het CDA onderstreept de grote zorgen die er wederom zijn. De grote onzekerheden voor de inwoners, want hun huis is ook hun thuis en daar moet je in alle opzichten veilig kunnen zijn. En dat was ook de teneur van alle partijen in de commissie van vorige week. Daar was de eensgezindheid groot. "Laten we dat vandaag ook uitstralen, solidair zijn met inwoners, de 10 gemeenten en de maatschappelijke organisaties." riep Truus van Kleef op.