22 februari 2020

Oud Statenlid, wethouder en Kamerlid Ali Doelman-Pel overleden

Op 20 februari 2020 is oud Tweede Kamerlid Ali Doelman-Pel overleden. Zij is 87 jaar geworden.

Ali Doelman-Pel heeft vele politieke functies bekleed namens ARP en CDA. In 1974 werd zij gemeenteraadslid in haar woonplaats Hoogezand-Sappemeer. Na de verkiezingen van 1978 werd zij lid van de Provinciale Staten van Groningen. Tegelijkertijd was zij CDA-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer. Omdat zij in 1982 wethouder werd in die gemeente, legde zij het Statenlidmaatschap neer.

In 1986 werd Ali Doelman-Pel gekozen tot lid van de Tweede Kamer voor het CDA. Dat bleef zij tot de verkiezingen van 1998. In de CDA-Kamerfractie was zij fractiesecretaris en korte tijd vicefractievoorzitter. Ook was zij ondervoorzitter van de Tweede Kamer.

Ali Doelman-Pel hield zich als raadslid, Statenlid, wethouder en Kamerlid vooral bezig met onderwerpen die haar na aan het hart lagen: sociale zekerheid, ouderenbeleid, armoedebestrijding, minderhedenbeleid, kinderopvang en emancipatie.

Wij verliezen in Ali Doelman-Pel een actieve, betrouwbare en sympathieke partijgenoot, die zich jarenlang sterk heeft ingezet voor onze samenleving.

Wij herdenken Ali Doelman-Pel met groot respect en dankbaarheid.