18 september 2020

Anne Kuik in gesprek met jongeren

Samen met Anne Kuik in gesprek met jongeren
Afgelopen vrijdag hebben we samen met Tweede Kamerlid Anne Kuik, een bezoek gebracht aan het jongerencentrum Jimmy’s in Appingedam. We hebben daar gesproken met een groep jongeren over hoe zij hun toekomst zien in de nieuwe gemeente Eemsdelta.
Veel jongeren vinden het fijn om hier te wonen, vooral het contact met familie dat hier woont en vrienden, zijn belangrijke redenen om hier te blijven wonen. Maar er is ook zorg bij de jongeren. Het gesprek kwam al snel terecht op het onderwerp onderwijs en werk. Het blijkt dat de jongeren vooral deze regio willen verlaten als ze geen passend werk kunnen vinden. Vaak is het zo dat deze jongeren een praktische mbo-opleiding volgen, maar vervolgens moeilijk een leuke baan kunnen vinden in een richting dat aansluit op hun studie.

Voor het CDA dan ook een belangrijk aandachtspunt om de komende periode de kansen te benutten om het onderwijs en het bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Op die manier zorgen we ervoor dat onze jongeren hier blijven wonen en werken.
Naast onderwijs en werk, is plezier maken natuurlijk ook belangrijk voor jongeren. De gemeente Appingedam, waar we te gast waren, biedt gelukkig nog een aantal uitgaansgelegenheden. Jongeren gaan graag met elkaar op stap, maar vinden wel dat de sfeer verandert. Met name door overdadig drugsgebruik, zoals lachgas. Voor het CDA dan ook nogmaals een aandachtspunt om zeer kritisch te kijken naar het gebruik hiervan.

Tenslotte blijkt dat het vinden van een passende woning, ook een belangrijk onderwerp is voor jongeren. Naast werken en plezier, is prettig wonen natuurlijk een belangrijke reden om hier te blijven wonen. Het CDA pleit dan ook om starters op de woningmarkt, die zich langere tijd in de gemeente Eemsdelta willen vestigen, een tegemoetkoming te geven.

Samen met Anne kijken wij terug op een leerzaam bezoek, er liggen voldoende kansen om onze jongeren te binden aan de gemeente Eemsdelta, maar dat betekent dat we werk moeten maken van de bovengenoemde uitdagingen.