26 oktober 2020

Bezoek aan het dorp Garrelsweer

De köster van Garrelsweer - verhalen uit de gemeente Eemsdelta Er zijn veel mooie verhalen te vertellen over de mooie plekken in de gemeente Eemsdelta. Aagtje Elderman, nr 3 van het CDA, vertelt een prachtig verhaal uit haar woonplaats Garrelsweer. Aan het kerkepad in Garrelsweer staat een beeldje, in deze tijd heeft het zelfs een mondkapje op. Het stelt de koster voor van Garrelsweer. De legende gaat dat de dominee de avond voor de kerkdienst op zondag, iets te diep in het glaasje had gekeken. Na het zingen, voordat de preek zou beginnen, zag de gemeente dat de dominee weg was gedommeld. De koster riep, dan zingen we nog maar een keer opnieuw. Bij het bordje vind je dan ook de volgende tekst in het Gronings: Domie haar 's aovends te laank bie Trientjemui in harbaarg zeten. Volgende mörgen mos e preken. Tou 't zingen doan was zag köster dat domie ondertied onder zaail goan was. Kerkvolk knivvelde, mar köster zee: 'din moar eerst weer van veuren òf aan' tegen gemainte. Vandaor 't spreekwoord as te wat mishottjet: Din mor weer van veuren òf aan net as köster van Garrelsweer.

CDA Eemsdelta vindt dorpshuizen en vrijwilliger erg belangrijkVia Loppersum, door Appingedam naar Delfzijl, het Damsterdiep verbindt de drie gemeenten die binnenkort samen verder gaan als de nieuwe gemeente Eemsdelta. Naast deze herkenbare waterweg, spelen onze vele vrijwilligers en de dorpshuizen een belangrijke rol in de saamhorigheid binnen onze wijken en dorpen. In Garrelsweer mochten we een kijkje nemen in het pas verbouwde dorpshuis en kregen we te horen hoe belangrijk deze woonkamer van het dorp eigenlijk is voor de lokale omgeving. We zijn heel erg blij met alle mensen die zich in alle drie de gemeenten inzetten en de manier waarop we mensen bij elkaar brengen. Dat wil het CDA de komende jaren blijven ondersteunen.
Veiligheid en versnelling in de versterking is belangrijk vindt het CDA EemsdeltaWe hebben er allemaal mee te maken, de gevolgen van de gaswinning in Groningen. Samen met het landelijke CDA zorgen we voor zoveel mogelijk urgentie als het gaat om het herstel van woningen, boerderijen en andere gebouwen in de gemeente Eemsdelta. De veiligheid van onze inwoners komt altijd op de eerste plaats. Daarnaast willen we een grote versnelling in het herstel van onze gebouwen.