14 november 2022

CDA kiest voor 120%

Je hebt het vast gemerkt in de supermarkt, de prijzen zijn het afgelopen jaar flink hoger geworden. Veel Nederlandse huishoudens merken dit in hun portemonnee. Ook de energieprijzen zijn hoog. Vooral mensen die het niet te breed hebben, komen door de hoge energierekening in de knel. Om een steuntje in de rug te bieden, bieden gemeenten daarom een energietoeslag aan, ook de gemeente Eemsdelta doet dit. Hiervoor moet je aan een bepaalde inkomensgrens voldoen.
In de gemeente Eemsdelta komen de laagste inkomensgroepen in aanmerking voor de energietoeslag. Als enige gemeente in Nederland koos de gemeente Eemsdelta tot nu toe om hiervoor 110% van het sociaal minimum te gebruiken. Op initiatief van de PVDA en GroenLinks werd afgelopen week in de gemeenteraad van Eemsdelta een voorstel ingediend om met terugwerkende kracht dit percentage naar 120% te verhogen. Zo kunnen meer inwoners van onze gemeente gebruik maken van de energietoeslag.
Het CDA had ook al enkele voorbeelden voorbeelden gekregen waaruit bleek dat het oude percentage van 110% niet voldoende was. Daarom hebben we afgelopen woensdag dan ook positief gestemd voor het verhogen van het percentage. In deze toch al moeilijke tijd, moeten we onze inwoners ondersteunen waar dat mogelijk is. Op deze manier steunen we onze inwoners die dit het hardste nodig hebben.