17 januari 2022

CDA protesteert tegen sluiting kinderhartchirurgie UMCG

Vrijdag 7 januari stond een delegatie van CDA’ers bij het ziekenhuis in Groningen. CDA’ers vanuit de gehele provincie die tegen het besluit zijn van de minister Hugo de Jonge om de kinderhartchirurgie te sluiten.
Het CDA is van mening dat er naast de capaciteit ook te veel ontwikkeling en ervaring verloren gaat wanneer dit besluit wordt doorgevoerd. Hier zal het hele noorden onder lijden.
De petitie tegen de sluiting is ruim 240.000 keer ondertekend. Voor onze regio is het van belang dat iedereen goede zorg kan krijgen wanneer nodig. Na de sluiting van het Delfzichtziekenhuis te Delfzijl is de zorg al meer op afstand gekomen van vele inwoners van onze gemeenten en provincie. De zorg mag niet nog verder wegtrekken.
De fractie van het CDA Eemsdelta was daarom ook aanwezig bij dit protest. Bij het protest waren verschillende bestuurders uit alle regio’s. 14 Januari zijn CDA’ers met Kamerleden Joba van den Berg en Agnes Mulder bij het UMCG geweest om in gesprek te gaan over wat de gevolgen zijn van de sluiting voor heel noord Nederland.
Woensdag 19 januari worden er gesprekken gevoerd in de Tweede Kamer. Halverwege februari zal het debat hierover gaan plaatsvinden.