10 november 2021

CDA trapt flink op gaspedaal tijdens begrotingsvergadering

Afgelopen woensdag werd in de gemeenteraad van de gemeente Eemsdelta gesproken over de begroting voor 2022. Hoewel de begroting goed in elkaar zit en de gemeente verwacht om 2,3 miljoen over te houden, moeten we als nieuwe gemeente ‘goed op de kleintjes letten’. CDA-fractievoorzitter Bert Raangs gaf in een reactie op de begroting aan dat we op een aantal punten zorgen hebben. De belangrijkste punten uit onze bijdrage lees je hieronder.

Wonen in Eemsdelta
Een van de belangrijkste onderwerpen waarover in op dit moment in onze gemeente wordt gesproken, is wonen. We willen namelijk allemaal een veilige en fijne plek om te wonen. Daarom is het belangrijk dat we een divers woningaanbod hebben. Dat betekent bijvoorbeeld betaalbare huizen voor starters, maar ook woningen met de zorg dicht in de buurt, voor onze oudere doelgroep. Op dit moment zien we dat er in onze gemeente een lange wachtlijst is om een (huur)woning te vinden. Ook vertelde fractievoorzitter Raangs tijdens de begrotingsvergadering dat het vinden van een vrije kavel in de gemeente Eemsdelta op dit moment praktisch onmogelijk is. Het is dan ook erg belangrijk dat de gemeente snel komt met een duidelijke woonvisie. Hierin worden de plannen voor het wonen in de gemeente Eemsdelta opgeschreven. Het CDA wil dat we snelheid maken om dit plan voor te leggen aan de gemeenteraad. Na de begrotingsvergadering stond dan ook in de krant: waar Bert Raangs van het CDA op het gas drukt, kiest de wethouder voor de rem. Want onze voorstel voor het snel herbouwen op locaties waar gesloopt wordt, werd niet gelijk met open armen ontvangen. Werk aan de winkel wat het CDA betreft, want dit is een belangrijk onderwerp voor de toekomst van onze gemeente.

Economie, vervoer en banen
Als je hier fijn woont, dan is het belangrijk dat je ook een goede baan kunt vinden. De economische ontwikkeling speelt daar een belangrijke rol bij. Dat betekent dat onze gemeente goed moet kijken hoe we ondernemers en bedrijven kunnen ondersteunen waar dat mogelijk is. Een onderdeel van deze ondersteuning is een goed wegennet. De verdubbeling van de N33 bijvoorbeeld, een belangrijke ontwikkeling om de verbinding met de gemeente Eemsdelta en de Eemshaven te verbeteren. Wij vinden het erg belangrijk dat de gemeente in gesprek blijft met alle betrokkenen om deze verdubbeling door te zetten en de vertraging zo kort mogelijk te houden. Een goede verbinding en goede wegen, zorgt ervoor dat onze gemeente aantrekkelijk is voor bedrijven, dat zorgt uiteindelijk weer voor werkgelegenheid.

Onderwijs
De letterlijke toekomst ligt bij onze jongeren. Waar we net spraken over economische groei en het vinden van een baan, ligt de basis daarvoor bij goed onderwijs. Gelukkig wordt in onze gemeente hard gewerkt aan de scholentransitie. Op veel locaties worden scholen samengevoegd en werken we zo aan nog beter basisonderwijs. Ook aan het vervolg wordt hard gewerkt, want in Appingedam wordt een zeer ambitieus project gebouwd, de campus Eemsdelta (scholencampus). Op deze nieuwe plek moet de basis worden gelegd voor een goede samenwerking tussen uitstekend onderwijs en het bedrijfsleven, oftewel het vinden van een leuke baan. De nieuwe campus biedt ontzettend veel mogelijkheden, daarom stelde het CDA tijdens de begrotingsvergadering ook de vraag hoe we inwoners, organisaties en bedrijven gaan betrekken en informeren over de campus. Ook wilden we weten of er al plannen zijn met de locaties waar nu nog scholen staan, die straks worden samengevoegd op een andere locatie.

Sociaal en oog voor de toekomst
We sluiten af met misschien wel het belangrijkste onderwerp. Oog voor onze inwoners. We noemen dat in de gemeenteraad ook wel het ‘sociale domein’. Daarin worden onderwerpen besproken zoals armoede, jeugdzorg en de WMO. Maar ook de aardbevingsproblematiek komt hier ter sprake. We vinden het erg belangrijk dat onze inwoners weten waar ze aan kunnen kloppen met problemen over deze onderwerpen, onze gemeente is daarin het eerste aanspreekpunt.
Armoede verdient van ons betreft aandacht. In onze gemeente willen we extra aandacht besteden aan kinderarmoede, want ook wij willen dat kinderen gewoon mee kunnen doen. We hebben tijdens de begrotingsvergadering dan ook gevraagd hoe het college deze aanpak wil vormgeven en waar we informatie kunnen vinden over deze aanpak.
Deze kinderen waarover we net spraken zijn onze toekomst. En daarom willen we dan ook positief eindigen, want er liggen ook geweldige kansen in onze jonge gemeente Eemsdelta. Een daarvan is energie. Om de volgende generaties ook een fijne plek te geven om te wonen, moeten we met elkaar kijken hoe we beter omgaan met afval en het gebruik van energie. In onze gemeente leveren we al een behoorlijke bijdrage met windenergie en zonnepanelen. Maar we kunnen nog veel slimmere plannen bedenken. Bijvoorbeeld door meer te bouwen met herbruikbare onderdelen. We noemen dat de ‘circulaire economie’. We zien gelukkig dat we deze manier van bouwen op steeds meer plekken toepassen. Tijdens de begrotingsvergadering hebben we dan ook een vraag gesteld over de nabije toekomst. Wat voor invloed hebben de keuzes die we nu maken, op de toekomst. Bijvoorbeeld als weer nu zonnepanelen neerleggen, die we over 20 jaar misschien weer moeten vervangen.

Samen bouwen aan vertrouwen
Zoals u hebt gelezen, gebeurt er veel in onze gemeente. We zijn een gemeente in opbouw, dus sommige dingen hebben tijd nodig, maar we moeten goed opletten welke keuzes we nu maken. Sommige zaken, zoals bijvoorbeeld het wonen, verdient nu onze aandacht, omdat dit belangrijk is voor onze inwoners en de toekomst van onze gemeente. Ondanks onze vragen en wensen, vinden we dat het college een goede weg is ingeslagen. We hebben de wethouder dan ook een compliment gegeven voor deze begroting. We hebben onze reactie afgesloten met deze woorden: ‘we kunnen het niet alleen, samen moeten we deze uitdagingen oppakken. We wensen allen dan ook Gods zegen en kracht toe in dit werk’.