02 november 2020

CDA wil dat iedereen meedoet aan de energietransitie

Voor onze en de toekomstige generaties, is de energietransitie erg belangrijk. Dat betekent dat we met elkaar de keuze maken voor duurzame energie. Als we succesvol willen zijn, dan moet iedereen mee (kunnen) doen. Helaas zijn er in Nederland meer dan 650.000 huishoudens die iedere maand te weinig geld hebben voor verwarming, verlichting of om te koken. Ook in de nieuwe gemeente Eemsdelta is dit het geval.

Deze huishoudens besteden maandelijks een groot deel van het inkomen aan de energierekening en kunnen energiebesparende maatregelen of duurzame energie niet betalen. Op die manier komt deze groep steeds verder achter te liggen en kunnen ze niet meedoen aan de energietransitie. Het CDA vindt dat iedereen mee moet doen, daarom moeten we kijken naar de mogelijkheden.
Er zijn bijvoorbeeld regelingen en subsidies waar je gebruik van kunt maken om je huis te verduurzamen, helaas zijn deze mogelijkheden niet altijd bij iedereen bekend. Vanuit ons armoedebeleid en omdat wij willen dat iedereen mee kan doen, moeten we naar de mogelijkheden kijken om ook de mensen met een kleine portemonnee helpen en mee te laten doen waar dat kan. Onder andere met goede voorlichting en door de regelingen meer bekendheid te geven.