09 december 2022

“Hee boomer”

“Hee boomer”: lever die mobiel zelf maar lekker in!
Afgelopen week lazen we dat het CDA een verbod wil voor mobiele telefoons op de Nederlandse basis- en middelbare scholen. Jongeren zouden teveel worden afgeleid in de klas en daardoor slechtere resultaten halen. Nu maken scholen zelf nog regels over het gebruik van de mobiele telefoon. Het CDA vindt dat er een lijn moet worden getrokken voor alle scholen.
Op veel middelbare scholen moeten leerlingen nu al bij binnenkomst hun telefoon in het kluisje bewaren. Of voor de les begint het toestel opbergen in een tas met genummerde vakjes. Ook met maatregelen als het verplicht uitzetten en uit het zicht houden van de smartphone, proberen scholen leerlingen bij de les te houden als het gaat om het leren van “het kofschip” of de “stelling van Pythagoras”. We snappen die “boomers” (jongerentaal voor persoon, van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden) wel hoor. Dat is natuurlijk veel nuttiger dan de hele dag Tik Tok filmpjes checken, kijken of je vrienden nog leuke “Snaps” hebben of scrollen door de 100 Whatsappjes die in het afgelopen uur zijn gestuurd (zoveel krijgen de meeste “boomers” niets eens in een week). Met een beetje geluk hebben ze nog net genoeg tijd om het huiswerk op te schrijven, eeh typen, in hun digitale agenda.

Gaat een totaalverbod dan het verschil maken? En hoe gaat zo’n verbod er eigenlijk in de praktijk uitzien? Misschien krijgen we een grote metaaldetector bij de ingang van elke school, om te controleren of de mobiele telefoon meegenomen is. Of vragen we leerlingen om de telefoon in te leveren op een centrale plek? Een leraar vertelde laatst dat deze laatste maatregel weinig oplevert. Zijn leerlingen namen gewoon een oud mobieltje van huis mee en leverden die in. De “eigen” mobiel, inclusief alle afleiding, ging gewoon mee de klas in. Dat jongeren vindingrijk zijn en wijzer met de moderne techniek bewijst een ander voorbeeld. Leerlingen mochten geen mobiel meer in de klas, maar tijdens de les werd er wel gebruik gemaakt van tablets of een laptop. Zonder enige moeite werden populaire apps als Whatsapp gewoon op deze apparaten geïnstalleerd. Met een beetje snelle reflexen kan je dan prima wisselen tussen het oefenprogramma voor je onregelmatige werkwoorden of de laatste berichtjes van je vrienden.

De mobiele telefoon dan maar verbieden? Zinloos. We zorgen ervoor dat we als generaties alleen maar verder van elkaar verwijdert raken. De jongste generatie groeit op in een wereld dat nauw verbonden is met het internet en de apparaten die ermee verbonden zijn. Probeer daarom te begrijpen waar ze belangstelling voor hebben en wat ze allemaal doen op het internet. Als ouder of docent kan je daar prima op aanhaken. Kijk maar eens naar de grappige filmpjes van meester Jesper (@meesterjesper) op Tik Tok. Met een knipoog weet hij jongeren te bereiken, maar wil ze ook meteen wat leren. Of vraag je kinderen eens naar hun favoriete apps tijdens het eten en wat er momenteel helemaal hip is (hoewel je het woord hip misschien moet vervangen voor vet ofzo). Of betrek de mobiele telefoon bij de les. Maak een “Kahoot” quiz voor het overhoren van het huiswerk. Deel een QR-code met extra informatie die ze kunnen scannen. Geef ze een “goede” reden om hun mobiele telefoon te gebruiken, dan zijn ze vast ook bereid om ‘m weg te leggen als je erom vraagt.

Maar naast het betrekken van de mobiele telefoon in de klas, is het nog veel belangrijker om jongeren bewust te maken van het gebruik ervan. Besteed thuis en in het onderwijs veel meer tijd aan onderwerpen als “online veiligheid”, “privacy”, “online pesten”, “sexting‘, “fake nieuws” en de voor- en nadelen van social media. Omdat voor veel mensen deze onderwerpen best ingewikkeld zijn, ontstaat er door een beetje moeite juist meer begrip voor elkaar. Als je bereid bent om je in elkaars wereld te verdiepen, erover praat en belangstelling toont, vinden we beter de aansluiting met elkaar.
Dus kom op “boomers”. De waarheid ligt zoals gewoonlijk weer eens in het midden. Stof die mobiele telefoon eens af en bekijk ook eens een filmpje op Tik Tok of scroll eens een middagje rond om te kijken wat er allemaal speelt in de belevingswereld van deze generatie. Misschien leren we nog wat van elkaar. 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.