14 oktober 2020

Historisch Fransema kabinet

CDA zorgt voor veilig onderkomen van historisch Fransema kabinet
Misschien heeft u nog nooit van hem gehoord, maar Ekke Fransema is een belangrijke man als het gaat om het vastleggen van de geschiedenis van de provincie Groningen. Fransema werd in 1864 geboren in Adorp. Als zoon uit een gegoede familie bezocht hij in zijn jeugd een dure kostschool. Hij zou zijn studie vervolgen in Leiden, waar hij op zijn 28e begon aan een opleiding rechtsgeleerdheid. Toch zou het tot zijn 61e levensjaar duren voordat hij de studie afrondde. Ekke Fransema was een welgesteld man en verzamelde in zijn leven onder meer oorkonden, andere historische documenten en zeldzame boekwerken. Hij maakte zijn boekenverzameling, met uitzondering van de zeldzame werken, toegankelijk voor zijn dorpsgenoten in Godlinze, die zijn boeken op zaterdag konden lenen.

Het Fransema kabinet
De totale verzameling van Fransema omvat ongeveer 4.500 werken, waaronder zeer zeldzame boeken op juridisch gebied. Na zijn overlijden in 1928 wist de openbare bibliotheek van Appingedam de collectie in haar geheel te verwerven. Van 1984 tot 2017 was de collectie ondergebracht in het Fransema Kabinet in het toenmalige gebouw van de bibliotheek.

Naar museum Møhlmann
De laatste jaren dreigde het Fransema kabinet in de vergetelheid te raken. Er was geen goede plek meer voor de grote verzameling boeken. De bode van de gemeente Appingedam, Jur ten Hove, besloot actie te ondernemen om deze belangrijke collectie voor het nageslacht te bewaren. Hij benaderde de fractie van het CDA om mee te denken over de toekomst van het Fransema kabinet. Met vereende krachten is er een oplossing gevonden. Het Fransema kabinet krijgt een permanente plek in het museum Møhlmann in Appingedam.

Trots op onze Groningse geschiedenis
Het CDA is dan ook trots en blij dat deze prachtige verzameling boekwerken en documenten een goede plek heeft gevonden. Onze cultuur heeft niet alleen een waarde op zich, het maakt ook onderdeel uit van onze identiteit en geschiedenis. Een geschiedenis in Groningen waar we trots op mogen zijn. Onze provincie en gemeente kent talloze parels, denk aan de wierden, kerken, orgels, borgen, en andere monumentale gebouwen. Maar ook de theater sector die het nu extra moeilijk heeft. Wij kiezen ervoor om zuinig te zijn op onze cultuur en geschiedenis en het te koesteren. We zijn dan ook zeer blij dat Jur ten Hove ons heeft benaderd en hebben hem afgelopen week met een bos bloemen verrast. De overgang van het Fransema kabinet naar het museum zal binnenkort van start gaan.