30 maart 2022

Beste leden,

Hierbij ontvangt u een gezamenlijke nieuwsbrief van het bestuur en de fractie van het CDA Eemsdelta. In deze nieuwsbrief kijken we terug op het afgelopen jaar en blikken we vooruit op 2022. Nu we met de Coronacrisis voorzichtig de goede kant op gaan en de maatregelen zijn verminderd, hopen we u snel weer te ontmoeten tijdens onze bijeenkomsten.

Bestuur zoekt versterking
Het bestuur van het CDA Eemsdelta is op zoek naar versterking. Vindt u het leuk om actief bezig te zijn met de politiek in onze gemeente, wilt u nieuwe mensen leren kennen en uw netwerk vergroten? Dan willen we u graag ontmoeten. De gehele vacature vindt u op onze website: cda.nl/groningen/eemsdelta
Heeft u zelf geen interesse, maar kent u iemand in uw omgeving die geïnteresseerd is? Dan horen wij dit graag van u.

Bijdrage van wethouder Pier Prins
De gemeente Eemsdelta is alweer 1 jaar oud. Na de start in januari 2021 is er veel gedaan om de nieuwe gemeente vorm te geven. Het was voor het College, de Gemeenteraad en de ambtelijke organisatie, een intensieve periode. Veel zaken zijn inmiddels de revue gepasseerd, maar nog steeds wordt er hard gewerkt om de nieuwe gemeente te ontwikkelen. Er zijn o.a. besluiten genomen over bezuinigingen, om daarmee de begroting weer sluitend te krijgen. Binnen 2 jaar wil het College het beleid van de 3 oude gemeenten harmoniseren, zoals subsidies, tarieven en het afvalbeleid.
Helaas heeft Corona, met alle beperkingen die het met zich meebracht, het functioneren van de nieuwe gemeentelijke organisatie beïnvloed. Maar vooral voor onze inwoners en ondernemers, waren de afgelopen 2 jaren een moeilijke periode. Hiernaast waren in onze gemeente ook de gevolgen van de gaswinning, aardbevingen en de versterking van woningen een belangrijk thema. We blijven werken aan deze onderwerpen en voor de belangen van onze inwoners.
In onze gemeente zijn er in maart geen gemeentelijke verkiezingen. Door de herindeling zijn de verkiezingen daarom weer over 4 jaar. Toch hopen we dat de omliggende gemeentelijke CDA-afdelingen het goed gaan doen.

Bijdrage van fractievoorzitter Bert Raangs
De tijd gaat snel. De gemeente Eemsdelta bestaat alweer meer dan een jaar. Zeker in het begin een spannende tijd. Drie verschillende culturen die zijn samengevoegd en meteen een paar stevige onderwerpen op de agenda. Niet alleen de raadsleden moesten elkaar leren kennen, maar ook binnen de fractie was het even aftasten. Corona zorgde ervoor dat alles anders verliep dan dat wij hadden gehoopt. Daardoor waren de vergaderingen van de gemeenteraad en de CDA-fractie vaak digitaal. Tijdens de eerste fractie-overleggen hebben we de verschillende onderwerpen verdeeld binnen de fractie. Iedereen kreeg onderwerpen die zoveel mogelijk aansluiten op de kennis en de belangstelling rond het onderwerp. Ook de verschillende functies werden verdeeld. Zo werd Tonnie Postma fractie-assistent, werd Allart Veentjer naast fractie-assistent ook fractiesecretaris en Arend Laning penningmeester. Zo werken we inmiddels met een fractie met daarin een bijzondere mix van jong en ervaring. Ik mag nu, terugkijkend op het afgelopen jaar, concluderen dat wij een slagvaardige fractie hebben die snel kan schakelen.

Inmiddels leveren we als CDA een stevige inhoudelijke inbreng in de gemeenteraad. Zo zijn we actief in de klankbordgroep: ‘Aardbevingen de Baas’ en in de Auditcommissie, Aagtje Elderman-Star vertegenwoordigd ons daar. Ook hebben een paar belangrijke thema’s onze belangstelling, waaronder woningbouw. Ook op onderwerpen als economie en de energietransitie hebben wij een duidelijk CDA-geluid laten horen. Dit jaar gaan we weer een spannende tijd tegemoet. De kadernota betekent bijvoorbeeld dat we weer keuzes moeten maken voor de toekomst van onze gemeente.
Inmiddels is onze eerste kroonbenoemde burgemeester, Ben Visser, gestart. Zowel voor hem, maar ook voor ons, is het weer even wennen. Maar wij hebben het vertrouwen dat dit een prima samenwerking gaat worden. Als fractie blijven we ons dit jaar natuurlijk verbeteren. We willen veel meer in contact komen met onze inwoners. Naast u als CDA-leden, willen we ook spreken met de inwoners die we nog niet kennen. Laten wij hopen dat er in het komende jaar meer mogelijkheden zijn om met elkaar in contact te komen.

Bijdrage van raadslid Aagtje Elderman - Star
De gemeente Eemsdelta bestaat 1 jaar. Dat betekent dat ik 1 jaar gemeenteraadslid ben. Een goed moment om terug te kijken. In de CDA-fractie is een verdeling gemaakt van de onderwerpen, onze fractievoorzitter vertelde er al over. Ook is er een verdeling gemaakt van wie in welke commissie zit. Voor mij zijn dat de werkgroep LeidRaad, de klankbordgroep “Aardbevingen de Baas” en de Auditcommissie. Alle drie een hele uitdaging.
Eerst over de Auditcommissie. Op weg naar de gemeente Eemsdelta is er gesproken over de cultuurverschillen in de drie gemeenten. De wijze van vergaderen of elkaar uit laten spreken, zijn voorbeelden daarvan. Dan merk je ook dat er drie verschillende werkwijzen zijn om invulling te geven aan de Auditcommissie. In de Auditcommissie spreken we met de accountant over de controle van de jaarrekening van de gemeente. We houden met elkaar de planning in de gaten, bespreken de bevindingen van de accountant en vragen om extra informatie om onze controle zo goed mogelijk te doen. Op die manier houden we de financiën van de gemeente nauwlettend in de gaten. Het is nog een zoektocht, maar al doende leren wij. Het uitgangspunt in het CDA-verkiezingsprogramma, inzichtelijke en verantwoorde gemeentefinanciën, streven wij hiermee na.
In de klankbordgroep Aardbevingen de Baas, delen de ambtenaren en de wethouder informatie over dit dossier. Zo praten we bij over de stand van zaken  rond de versterking, de sloop en nieuwbouw, wisselwoningen, en de aanpak van het lokaal programma versterking. Deze werkgroep is niet politiek en vooral bedoeld om wegwijs te worden in dit ingewikkelde dossier. Dat is nog een zoektocht, maar in het kader van de informatievoorziening waardevol. Helemaal nu wij een samengevoegde gemeente zijn. Ik ken niet alle details van de plannen in Delfzijl of Appingedam. In de werkgroep kan deze informatie worden gedeeld. Vanuit de CDA-fractie willen wij blijven denken over de kansen die de versterkingsopgave biedt. Het vraagt echter veel van onze inwoners en daar zijn we als fractie zeer bewust van en willen we blijvend aandacht aan schenken.
De werkgroep LeidRaad, het woord zegt het eigenlijk al, is een leidraad voor het functioneren van de gemeenteraad. Bijvoorbeeld de vergaderstructuur en de vergadercultuur. We werken inmiddels met verschillende vergaderingen. Twee weken voor de raadsvergadering is er een commissievergadering. In deze vergadering kunnen we vragen stellen, zonder een politieke mening te vormen. De vergadering van de gemeenteraad is vervolgens besluitvormend, daar mag de politieke mening worden gegeven.
Terugkijkend op het jaar 2021 werden wij beperkt door het Coronavirus.  Vergaderen deden we vooral digitaal en er is een stap gezet in de onderlinge samenwerking. Ik hoop en heb vertrouwen dat we in 2022 het raadswerk weer voortvarend voort kunnen zetten en elkaar weer mogen ontmoeten.

Bijdrage van raadslid Marnick Joustra
In januari 2021 werden de verkozen raadsleden geïnstalleerd. Toen nog fysiek bij elkaar in de raadszaal. Kort erna werden de vergaderingen digitaal door Corona. Het was daardoor erg lastig om andere raadsleden te leren kennen. Gelukkig konden later de vergaderingen weer fysiek plaatsvinden. Ik merkte dat het heel erg wennen was, dat ik nu niet meer op de publieke tribune zat en vanaf nu mijn bijdrage hield tijdens de raadsvergadering. Mijn collega’s van de fractie hebben mij gelukkig goed geholpen en mij wegwijs gemaakt in de procedures van de raad. Binnen de fractie werden de onderwerpen verdeeld. Mijn onderwerpen zijn: algemene bestuurlijke aangelegenheden en regionale samenwerkingen, personeel en organisatie, versterkingsopgave, centrummanagement/stadspromotie, sport, onderwijs, economie en inkoop/aanbesteding. Door mijn belangstelling voor deze onderwerpen, maakt dit voor mij een hele leuke uitdaging om hiermee aan de slag te gaan.
De gemeenteraad combineer ik met mijn fulltime baan als Business Consultant bij JouwICTvacature in Groningen. Het zijn vaak intense weken, maar juist de combinatie van mijn werken en de politiek, geeft mij energie, hier haal ik veel voldoening uit. Het contact met mensen is bij beide functies van grote meerwaarde, omdat je altijd op de hoogte moet zijn van de ontwikkelingen. Alleen op die manier kan je zelf ook van meerwaarde zijn. Mijn doel is ook altijd om van meerwaarde te kunnen zijn voor een ander. Dit maakt de intensieve werkweken het waard om door te blijven gaan. Samen bouwen aan de toekomst is en blijft het streven!

Zien we elkaar snel weer?
Zoals u in de bijdragen van onze wethouder en de raadsleden heeft gelezen, is er het afgelopen jaar veel gebeurd. De fractie is vol energie van start gegaan, heeft de juiste werkwijze gevonden en pakt het podium als het gaat om verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor onze nieuwe gemeente. Ook in 2022 gaan we daar in volle vaart mee door. Maar hopelijk ditmaal in nauw contact met u, onze leden, en alle andere inwoners van onze gemeente. We kijken ernaar uit elkaar weer te ontmoeten.

Vriendelijke groet namens bestuur en fractie,
Allart Veentjer
Voorzitter CDA Eemsdelta