02 oktober 2022

Beste CDA leden,
De vakantieperiode is inmiddels voorbij en de 2e helft van het politieke jaar is, traditiegetrouw met het voorlezen van de troonrede, inmiddels aangebroken. In de zomer is het politieke werk onverminderd doorgegaan, want er gebeurt momenteel ontzettend veel in Nederland. Ook in onze gemeente Eemsdelta staan er belangrijke onderwerpen op de politieke agenda, daarom praten wij u graag bij vanuit het bestuur en onze gemeenteraadsfractie.

Komt u naar onze ledenvergadering?
Wij willen u graag uitnodigen voor onze volgende ledenvergadering. Op dinsdag 8 november 2022 om 20.00 uur bent u van harte welkom in het Anker (naast de Kruiskerk, Menno van Coehoornsingel 21) in Delfzijl. Het thema van deze avond is: de verkiezingen. Robert de Wit, de lijsttrekker voor de Provinciale Staten, en Joke Wouda praten ons bij over de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen.

Verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschappen
U las het hierboven al, op woensdag 15 maart 2023 kunt u stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen. Onder aanvoering van lijsttrekker Robert de Wit zal het CDA de komende maanden de provincie intrekken om campagne te voeren. Op deze zelfde dag mag u ook stemmen voor een van de oudste bestuursorganen van Nederland, namelijk het Waterschap. Ook hier zal onder aanvoering van het Provinciale CDA uitgebreid aandacht aan worden besteed. Wij zullen vanuit de gemeente Eemsdelta ons steentje bijdragen voor een goede uitslag.

Wij zoeken een bestuurslid
Over een steentje bijdragen gesproken. Het CDA Eemsdelta is op zoek naar versterking en heeft daarom een vacature voor een bestuurslid. Bent u geïnteresseerd om ons team te versterken? Dan komen we graag met u in contact. Kent u mensen in uw omgeving die mogelijk geïnteresseerd zijn, dan nodigen wij u uit om onze vacature te delen. Alvast bedankt.

Sneller bouwen en meer vertrouwen - terugblik kadernota
Ieder jaar wordt in de gemeenteraad de kadernota besproken. Hierin presenteert het College de prioriteiten en de globale kosten voor de komende jaren. Zoals ieder jaar mogen de gemeenteraadsfracties hierover hun mening geven. Het CDA heeft dit jaar een reactie gegeven waarin we 3 thema’s hebben uitgelicht (naast alle andere onderwerpen). De aardbevingen en het herstel, met als boodschap het makkelijker maken van moeilijke processen en vooral de zorg en communicatie naar onze inwoners. Ook de huizenmarkt heeft onze onverminderde aandacht, we hebben woningen nodig in onze gemeente. Bouwprojecten mogen niet vertragen en we moeten bouwen op basis van de vraag. Ook hebben we aandacht besteed aan de energietransitie. Iedere inwoner, arm of rijk, moet mee kunnen doen en goed geïnformeerd worden door de gemeente. Ook de gemeente moet zelf het goede voorbeeld geven. De gehele tekst van de kadernota is bijgevoegd aan deze nieuwsbrief.

Gesprek met inwoners Zandplatenbuurt Delfzijl
Er wordt hard gewerkt aan de versterking van woningen in de gemeente Eemsdelta. Maar dat gaat niet altijd goed. Soms vinden inwoners daarbij geen luisterend oor binnen de gemeente en zijn ze teleurgesteld over de gang van zaken rond hun toekomstige woning. Een groep inwoners van de Zandplatenbuurt in Delfzijl heeft deze signalen bij ons afgegeven en daarom hebben we ze uitgenodigd voor een gesprek met onze CDA-fractie. Een goed gesprek waarbij we alle knelpunten van deze inwoners hebben gehoord en waarmee we vragen hebben kunnen stellen in de gemeenteraad. Met deze vragen is de wethouder aan de slag. Wij zullen binnenkort het vervolg in de gemeenteraad aan de orde brengen en een werkbezoek brengen aan de Zandplatenbuurt.

Kamerlid Agnes Mulder bezoekt gemeente Eemsdelta
Op vrijdag 30 september bracht Tweede-Kamerlid Agnes Mulder (uit Assen), samen met een aantal andere CDA Kamerleden een bezoek aan de gemeente Eemsdelta. Samen met deze delegatie brachten we een bezoek aan de enkele locaties in de gemeente waar woningen versterkt worden en spraken we over hetgeen er momenteel rond dit onderwerp speelt. Ook spraken we enkele inwoners en CDA-leden rond dit onderwerp.

Hopelijk hebben we met deze nieuwsbrief u weer bij kunnen praten over enkele onderwerpen waar we mee bezig zijn. Omdat de nieuwsbrief maar beperkt ruimte biedt, spreken we graag uitgebreid met u verder op onze volgende ledenvergadering, waarvan u de uitnodiging hierboven las. Als u vragen heeft of ergens over van gedachten wenst te wisselen, neem gerust contact met ons op.

Namens het bestuur en de fractie.
Hartelijke groet,