26 oktober 2020

Pak leegstand in Delfzijl aan

CDA Statenlid Robert de Wit en Lijsttrekker Pier Prins van het CDA Eemsdelta roepen het provinciebestuur op om in Den Haag aan de bel te trekken. Onlangs maakte het Rijk honderd miljoen euro vrij om de herstructurering van bedrijventerreinen en winkelcentra te ondersteunen. Aangezien in verschillende delen van de provincie Groningen leegstand voorkomt en de detailhandel zwaar getroffen wordt door de coronamaatregelen is deze vorm van ondersteuning in Groningen van groot belang.

In een kamerbreed aangenomen motie hebben de CDA Tweede Kamerleden Hilde Palland en Mustafa Amhaouch de regering opgeroepen om gemeenten met deze gelden in staat te stellen om leegstand te bestrijden. De afgelopen jaren is vanuit Delfzijl meerdere keren de noodklok geluid over de groeiende leegstand in dat gebied. Doordat de detailhandel in winkelgebieden hard wordt getroffen door de coronamaatregelen dreigt die problematiek de komende tijd verder te groeien. Daarmee is herstructurering van winkelcentra in deze regio hard nodig.

“Leegstand is ook in onze regio een probleem. We kunnen het ons dan ook niet veroorloven om dit soort kansen voor de nieuwe gemeente Eemsdelta te laten liggen. De lijnen zijn bij ons kort. Dat is de kracht van een lokale landelijke partij als het CDA”, aldus lijsttrekker Pier Prins van het CDA Eemsdelta.