09 september 2022

Protestactie

Vrijdag 9 september was ik bij de protestactie van bewoners/huurders van Opwierde 1, o.a. De Rengerestraat en de Graaf Edzardstraat, en de Vlaslaan in Middelstum.
Huurders voelen zich niet gehoord in het sloop/nieuwbouw dossier van hun huurwoning die zij huren van Woongroep Marenland.

De protestactie werd gehouden voor de vestiging in Appingedam. De deuren gingen open en er werd gezegd binnen te komen voor een gesprek.
Bewoners vertellen wat hun dwars zit en waar zij ontevreden over zijn. Hun woningen worden gesloopt en nieuw gebouwd. Bewoners konden hun wensen aangegeven en bewoners gingen er van uit dat de wensen terug zouden komen in hun nieuwe woning. Maar de praktijk is heel anders, de huurwoningen zijn kleiner, er is een open keuken, er mist bij sommigen een schuur, de opbergruimte is beperkt, er is een slaapkamer minder omdat op zolder de wasmachine en de droger aansluitingen zitten en daar mag niet worden geslapen. De energiekosten zijn lager, maar de huur stijgt.
Bewoners hebben aangegeven in hun gesprek met de bewonersbegeleider dat zij hun spullen/meubels niet mee terug kunnen nemen, begeleider geeft aan dat er een container komt te staan waar overtollig spullen in kunnen. En wie betaalt dan de nieuwe meubelen?
Bewoners ontvangen een mail waarin zij mogen kiezen welke woning zij willen huren, binnen vijf dagen reactie geven. Geven zij de reactie niet dan maakt de Woongroep de keuze.
Het gaat hier over huurders die al tientallen jaren huren, altijd hun huur hebben betaalt en niet begrijpen dat er zo met hen wordt omgegaan. Veel gaat het om gezinnen met meerdere kinderen. Ook wonen er ouderen, beperkten die deze spanning niet aankunnen.

Het CDA-Eemsdelta heeft hier al eerder aandacht  gevraagd voor dit probleem, en dat gaan wij opnieuw doen.

Aagtje A.G. Elderman-Star.
CDA fractie-Eemsdelta