Vandaag (13 november 2019) heeft het kabinet maatregelen tegen de uitstoot van stikstof gepresenteerd. Door deze maatregelen kan er weer gebouwd worden en kunnen belangrijke projecten voor onze veiligheid, zoals dijkversterkingen, doorgaan. Hoewel dit soort maatregelen niet fijn zijn, wil het CDA dat boeren, bouwers en baggeraars weer aan de slag kunnen en Nederland weer vooruit kan.

Wat gaat u ervan merken?
- De maximum snelheid gaat overdag terug van 130 km/u naar 100 km/u.
- Tussen 19.00 uur en 06.00 uur mag u 120 of 130 blijven rijden waar dat nu ook mag
- Er kan gebouwd worden in Nederland, zodat projecten niet stil liggen of mensen werkeloos raken

Wat vindt het CDA van deze maatregelen?
Pieter Heerma, de fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, heeft als volgt gereageerd op de maatregelen: ‘Het kabinet heeft maatregelen en noodwetten gepresenteerd die ervoor zorgen dat de bouw weer van start kan gaan. Dat is belangrijk voor de bouwbedrijven en belangrijk voor onze economie. Maar vooral van groot belang voor al die mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning.’

En hoe zit het met de landbouw?
Volgens het CDA moet voor oplossingen niet alleen gekeken worden naar de landbouw. Er wordt wel extra ingezet op uitbreiden en investeren als boeren zelf aangeven dat te willen. Er wordt een voermaatregel gemaakt, zodat het nieuwe voer ervoor zorgt dat er minder stikstof wordt uitgestoten. Samen met de landbouw sector gaat de minister kijken hoe dat uitgevoerd kan worden.

Vanaf wanneer gaan de maatregelen in?
Naar verwachting gaat het verlagen van de maximum snelheid vanaf 1 januari 2020 in. Vanaf die periode is het verplicht om 100 km/u te rijden op de plekken waar dat nu 120 of 130 km/u is.

Aankomende donderdag 14 november kunt u het stikstofdebat volgen in de Tweede Kamer.