29 maart 2017

Diftar-discussie legt problemen zwerfvuil en afvaldumpingen bloot

Het CDA wil dat de gemeente Groningen een ‘Aanvalsplan Zwerfvuil’ lanceert om de problemen met rondslingerend vuilnis te lijf te gaan. We doen deze suggestie naar aanleiding van de discussie over Diftar, een methode waarbij stadjers per kilo of per zak voor hun afval gaan betalen. Vanavond neemt de gemeenteraad een beslissing over het systeem.

Raadslid Herman Pieter Ubbens: ‘De afgelopen dagen hebben we veel reacties en mailtjes van inwoners en wijkorganisaties gekregen die zich, net als wij, zorgen maken over de effecten van Diftar op de hoeveelheid zwerfvuil in de stad. Met het systeem ontstaat er een economische prikkel voor het scheiden van afval. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat het aantal dumpingen van afval zal toenemen.’

We houden ons al langere tijd bezig met het bestrijden van zwerfafval in Groningen. Eerder werden er schoonmaakacties gehouden in Vinkhuizen en de Wijert. ‘Het schoonhouden van de openbare ruimte is een kerntaak van de gemeente en het wordt de hoogste tijd dat de wethouder het ook écht zo gaat zien,’ aldus Ubbens. Als gevolg van het aanvalsplan zouden wijken, scholen, bedrijven en instellingen verbonden moeten worden om de stad gezamenlijk schoon te houden. Daarnaast is een betere communicatie over bestrijding van zwerfvuil nodig.