17 mei 2017

Energiemaatregelen gemeente kortzichtig

Het stadsbestuur van Groningen wil 24 gebouwen, waaronder verschillende zwembaden, sporthallen en kantoren van de gemeente naar energielabel A brengen. Het benodigde bedrag voor de totale investeringen bedraagt meer dan 6,5 miljoen euro. Een bedrag van circa 1,85 miljoen euro wordt niet terugverdiend door toekomstige energiebesparing.

Volgens het CDA geeft de gemeente daarmee het verkeerde voorbeeld. Raadslid Rob Lamers: ‘Als je de investering niet terugverdiend is de kans klein dat ondernemers of particulieren dat voorbeeld gaan volgen. Het onrendabele deel kan beter worden ingezet om meer gebouwen naar een hoger label te krijgen. Zoveel mogelijk energiebesparing voor je geld zou het doel moeten zijn, het is kortzichtig om je alleen op label A te richten.’

Daarnaast vinden we het vreemd dat de aanpak moet resulteren in een verhoging van het comfort van de medewerkers van de gemeente. ‘In dat geval is het voornamelijk een investering in luxe. Als we in Groningen in 2035 écht energie-neutraal willen zijn moeten we het bedrijfsleven en inwoners mee zien te krijgen en verstandig omgaan met overheidsgeld. Jezelf in de schulden steken en voorstellen doen die onrendabel zijn dragen daar niet aan bij’, aldus Lamers.