08 juni 2017

Tijd voor toegankelijkheid

In een debat over de toegankelijkheid in de raadscommissie Onderwijs&Welzijn bleek gisteren dat er veel te weinig actie wordt ondernomen om de stad voor iedereen toegankelijk te maken. Een half jaar geleden kwam de gemeenteraad op initiatief van toenmalig CDA-raadslid Anne Kuik met een voorstel om hier werk van te maken. Het voorstel werd met algemene stemmen aangenomen.

De toegankelijkheid van Groningen is een kwaliteit die van belang is, voor mensen met een handicap, ouderen, mensen met een kinderwagen, maar ook voor alle andere stadjers. Het gaat om beperkingen die vaak al met een kleine aanpassing of met creativiteit weg te nemen zijn. De gemeente draagt verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedereen deel kan nemen aan de maatschappij. Als Groningen een inclusieve stad wil zijn, kunnen we het niet laten bij mooie woorden en ambities en hier en daar aandacht hebben voor toegankelijkheid. Toegankelijkheid is de norm.

Ons geduld raakt op. Het wordt de hoogste tijd dat de wethouder dit onderwerp serieus neemt.

Lees het verslag van Dagblad van het Noorden hier en dat van RTV Noord hier.

Foto: andrewatla /sxc stock exchange