28 juni 2017

CDA, SP en PvdA: Gemeente moet einde maken aan conflict Paddepoel

CDA, SP en PvdA in Groningen willen een einde aan de ontstane situatie in winkelcentrum Paddepoel. Ondernemers die op zondag niet open gaan, ontvangen een boete van 500 euro. Dit heeft er toe geleid dat enkele winkeliers al duizenden euro’s moeten betalen aan de Vereniging van Eigenaren (VVE) van het winkelcentrum.

In oktober 2016 verklaarde wethouder van Keulen dat er een verbeteringsproces in gang was gezet en deed hij de toezegging om de vinger aan de pols te houden. Sindsdien zijn er volgens de partijen geen stappen gemaakt om dichterbij een oplossing te komen. ‘In tegendeel’, vindt SP-raadslid Mechteld van Duin: ‘Vanuit Paddepoel zijn de geluiden niet bepaald positief. Er wordt geen progressie geboekt en spanningen lopen alleen maar op’.

Fractievoorzitter van het CDA, René Bolle: ‘Als er niet snel een oplossing komt, kan de gemeente er altijd nog voor zorgen dat winkelcentrum Paddepoel wordt uitgesloten van openstelling op zondag. De verhoudingen in winkelcentrum Paddepoel moeten echt weer worden hersteld.’

De drie gemeenteraadsfracties pleiten voor de oprichting van een winkeliersvereniging. ‘Zo kan zonder dwang een democratisch besluit worden genomen over een gezamenlijk winkeltijdenregime’, aldus PvdA-raadslid Jan Pieter Loopstra.

Een motie om het college te dwingen om zich nadrukkelijk in de situatie te gaan mengen kreeg in de afgelopen raadsvergadering een ruime meerderheid. Wordt dus vervolgd.

(Foto: Focus Groningen)