06 mei 2019

Bolle blogt: De maat is vol

Een van mijn favoriete sociaal democraten, Jan Pieter Loopstra, heeft zijn lidmaatschap van BNN-VARA opgezegd en dat is, als je de lokale media volgt, groot nieuws (link). Na 35 jaar lidmaatschap was de maat vol. Een sociaal democratische omroep als de VARA kan niet verantwoorden dat ze haar presentatoren zo rijkelijk beloond van belastinggeld. Sterker, als dit ter discussie wordt gesteld, probeert de omroep dat riante salaris vervolgens nog te verdedigen ook. Ik ben het helemaal eens met Loopstra dat de publieke omroep zich ook zou moeten houden aan de normen die gelden voor salarissen die met belastinggeld worden betaald. Maar dat Matthijs van Nieuwkerk al jaren meer verdient dan de norm kan geen nieuws meer zijn. Zeker niet voor een lid dat al 35 jaar lang trouw de contributie overmaakt.

Salaris Matthijs van Nieuwkerk:

• 2018: € 363.000
  • 2017: € 580.000
  • 2016: € 580.000
  • 2015: € 570.591
  • 2014: € 502.968
  • 2013: € 493.420

Toch was dat geen reden om het lidmaatschap op te zeggen. En het kan natuurlijk, dat het rode emmertje langzaam is vol gedruppeld voor het trouwe VARA lid. Maar dan zou je toch wat meer schaamte verwachten. Dan zou je weten, ik ben weliswaar nog lid, maar wat ze die Matthijs betalen: schandalig! Aan de andere kant. We weten het niet hé?! Misschien wordt de VARA gids als daad van verzet al die jaren al ongelezen gebruikt als kattenbakvulling in huize Loopstra. Het blijft gissen. Maar nu, nu is de maat vol! Tweet verstuurd. Lid af. Reuring alom. Interviews. Er is zelfs al een mogelijke nieuwe omroep waar Loopstra lid van schijnt te willen worden. De Vrijzinnige Protestantse Radio Omroep. Ik vind dat wat te snel gaan. Er zijn nog meer omroepen die zitten te springen om leden. Omroep Max bijvoorbeeld of WNL. Het lijkt mij een goed format voor een tv-show. Welke omroep hengelt dit zwevende lid binnen? Je mag het best bont maken. Ook wel jaren achter elkaar. Het enige risico dat je als omroep loopt is dat het lid weg surft op een nieuwe golf van publieke verontwaardiging. Maar hé, bij de VARA duurde dat ook wel even, en als je automatisch incasseert voor een heel jaar, pak je dat in ieder geval nog mee.