24 november 2019

Bolle Blogt: Het sprookje van de begroting

De afgelopen week werd de begroting van de gemeente Groningen vastgesteld. Mocht je het gemist hebben: hier vind je enkele links die het debat weergeven.

De inbreng van onze fractievoorzitter Rene Bolle lees je hier. Het debat deed hem denken aan een sprookje. Een sprookje dat grotendeels plaatsvindt in een Groningse huiskamer. Het sprookje van de begroting.

Stelt u zich eens voor.

Het zijn zware tijden thuis. U heeft grootse plannen met de tuin en het huis. Dakkapel, zonnepanelen, een groen dak op de schuur en dan gelijk ook maar op de nieuw te bouwen carport. Die carport komt goed van pas, want u heeft de ambitie om u wagenpark te elektrificeren. Dat zijn geen goedkope wagens, dus die moet u goed beschermen tegen de weersomstandigheden. Hopen dat die oude benzine slurpende Saab van u nog wat oplevert in de inruil.

Ook de tuin moet echt aangepakt. Er staan veel te weinig bomen in. En die zijn nodig om uw steentje bij te dragen aan het opvangen van CO2. Een robotmaaier zou ook niet weg zijn, maar het mooiste zijn natuurlijk een paar schapen die het gras voor uw maaien. Een stuk beter voor de biodiversiteit dan zo’n robotmaaier. U overweegt een wedstrijd uit te schrijven onder een aantal tuinarchitecten. Ze mogen dan een ontwerp indienen. Hoe mooi zou het dan zijn om ook de buurt erbij te betrekken door ze te laten stemmen voor het mooiste ontwerp? Het is immers de voortuin.

De zorgkosten zijn wel wat omhoog gegaan de laatste tijd. Een van uw kinderen heeft zorg nodig. Er is dyslexie geconstateerd en daardoor loopt het op school allemaal wat minder. Het wordt helaas niet allemaal vergoed, waardoor u ook zelf geld bij moet passen. De kinderen zitten ook nog eens op voetbal, basketbal en toneel. Alsof het allemaal niks kost. Geen gemakkelijke tijd dus.

Tijd om een gesprek met uw werkgever aan te gaan. U doet uw verhaal uit de doeken. U krijgt veel te weinig betaald om al uw ambities te verwezenlijken is de conclusie. Uw conclusie welteverstaan. Uw werkgever kijkt uw wat fronsend aan. Ik wil mij best flexibel opstellen als het om de kinderen gaat, maar je denkt toch niet dat ik al die dromen van je ga betalen... Hij wijst u vervolgens de deur. Aan het werk.

's Avonds thuis aangekomen roept u het gezin aan tafel. We moeten praten. We hebben ontzettend veel plannen, dat weten jullie. De zorg voor de kinderen heeft prioriteit, dus dat gaat door. Maar we moeten wel echt kritisch gaan kijken naar de uitgaven. Te beginnen met het zakgeld. Daar moeten we echt wat af gaan halen. Wij vinden het ook niet leuk. We hebben ook besloten om jullie uit te schrijven bij basketbal en voetbal. Toneel kunnen jullie, voorlopig tenminste, blijven doen. Tranen met tuiten bij de jongste. U probeert haar te troosten met de woorden dat het allemaal de schuld is van uw baas die niet meer wil betalen. Het helpt niet.

Een week later roept u ze weer om tafel. U bent opgetogen. Er is geld gevonden! Er bleek nog een spaarrekening te zijn die u vergeten was. De ontwerpwedstrijd voor de tuin kan doorgaan! Ook de robotmaaier kan geschrapt worden, dat was nooit een ideale oplossing. U heeft al twee schapen besteld. Ook de dakkapel voor de walk-in closet gaat door, inclusief groen dak en zonnepanelen. Het worden helaas wel wat minder zonnepanelen, maar ja, dan moet de baas ook maar wat meer betalen.

De jongste kijkt u hoopvol aan. Kunnen we dan ook weer op voetbal en basketbal? U slikt. Sorry, dat lukt echt niet, daar hebben we te weinig geld voor. Maar, zegt de oudste, het zakgeld wordt wel weer ingesteld toch? Dan kunnen we de sport misschien zelf wel betalen. Mama krijgt ook die walkin closet. U zucht. Alsof het voor iedereen niet pijnlijk is? Papa heeft de koop van de Tesla met een jaar uit moeten stellen... Ik snap heus wel dat jullie dat graag zouden willen, maar dat gaat echt niet lukken. Geloof me, dit is echt een evenwichtige beslissing van papa en mama. We hebben alles zorgvuldig afgewogen. Maar weet je wat? Jullie mogen de namen van de schapen verzinnen. Hoe vinden jullie dat!?