19 september 2018

Bolle Blogt - Schoonste gemeente van Nederland

Afgelopen zaterdag was het World Cleanup day. Wereld Schoonmaakdag in slecht nederlands. Eén van de grote problemen van deze tijd is de gigantische hoeveelheid plastic in de oceanen. De plastic soup heeft vele oorzaken en vraagt ook om vele oplossingen. Het begint natuurlijk met houding en gedrag van mensen zelf. Als iedereen zijn eigen rommel opruimt is het probleem al een stuk kleiner. Maar toch is dat niet het enige. We moeten ook anders omgaan met het verpakken van producten en op andere manieren zwerfafval tegengaan. Bijvoorbeeld door in het invoeren van statiegeld op kleine flesjes en blikjes.

Maar dat is niet genoeg, ook de gemeente zal samen met bedrijven, scholen en vrijwilligers de handen uit de mouwen moeten steken. Uiteindelijk komt de rommel die hier in Groningen op straat ligt, namelijk in de oceaan terecht. Een goede actie dus en het heeft nog een neveneffect. Zwerfafval staat namelijk bovenaan het lijstje van ergernissen die inwoners van Groningen hebben. In 2015 pleitte het CDA voor een aanvalsplan zwerfafval. Daar krijgen we de handen destijds niet voor op elkaar. Sterker nog, een partij als GroenLinks gaf aan dat ze het probleem niet zag in de stad. Des te mooier om te zien dat ook GroenLinks de handen uit de mouwen heeft gestoken afgelopen zaterdag. Tachtig vuilniszakken vol zijn er in de binnenstad verzameld. En dan te bedenken dat het onderhoudsniveau van de binnenstad op het hoogste niveau zit. Wijken als Hoogkerk, waar de CDA-vrijwilligers zwerfafval hebben verzameld, hebben een lager onderhoudsniveau. En we zien dan ook dat in wijken als Beijum, de Hoogte, Vinkhuizen, de Wijert, zwerfafval een groot probleem is. Tijd dus om het onderhoudsniveau in wijken naar een hoger niveau te brengen. Laten we van Groningen de schoonste gemeente van Nederland maken. Dat is goed voor de planeet én goed om de dagelijkse portie ergernis naar beneden te krijgen.