08 maart 2019

Bolle Blogt: Trap er niet in!

Afgelopen week ontstond er ophef omdat Tunahan Kuzu, de politiekleider van Denk, geen gasthoofdredacteur mocht zijn bij het programma Goedemorgen Nederland van omroep WNL. Iedere partijleider was uitgenodigd om gasthoofdredacteur en presentator te zijn in het programma. Ook dhr. Kuzu had deze uitnodiging ontvangen. Enkele dagen voor de uitzending werd die uitnodiging ingetrokken. Hij nam wel plaats als reguliere gast in de show. En zo kreeg hij alsnog een podium om zijn verhaal over de media, en omroep WNL in het bijzonder (“baggeromroep”, “riooljournalistiek”), de wereld in te helpen. Dhr. Kuzu is van mening dat de omroep onderscheid maakt op basis van politieke achtergrond en etniciteit. En hij vind in het algemeen dat de media gecontroleerd moeten worden. Sterker nog, hij wil als politieke partij een eigen omroep.

Wat heeft dat met Groningen en de gemeenteraad te maken zult u denken? Nou, ook in Groningen heeft Denk een raadszetel bemachtigd de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Of, beter gezegd, niet de partij Denk, maar een partij die dezelfde mening is toegedaan over de media in Groningen.

Namelijk: de PVV.

In een vergadering waarin besproken werd dat Vindicat een bestuurlijke waarschuwing van de burgemeester had ontvangen, omdat het meerdere malen over de grens was gegaan, leek het de PVV een goed moment om het internetplatform Sikkom de maat te nemen. Het staat iedereen natuurlijk vrij om de kwaliteit van de journalistiek in Groningen te bekritiseren. Ook ik vind de kwaliteit niet altijd om over naar huis te schrijven, maar soit, ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen. De PVV ging alleen een stukje verder. Zij willen Sikkom de mogelijkheid ontnemen om een Wob-verzoek in te dienen. Dat is een procedure waarbij overheden op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, informatie moeten verschaffen. “Sikkom  is een hetze tegen Vindicat gestart en de gemeente moet daar niet aan meewerken door informatie te verschaffen”, zo klonk het uit de mond van de PVV. Voor uw beeld: het gaat hier om informatie die de gemeente volgens de wet verplicht is te verschaffen en die journalisten de mogelijkheid geeft om de overheid te controleren. De Partij voor de Vrijheid wil die persvrijheid inperken en vooraf controleren wat de media met die opgevraagde informatie gaan doen. Denk en de PVV kunnen elkaar de hand schudden. Beide partijen vinden dat de media gecontroleerd moeten worden. Het lijkt mij mooi als ze dan ook samen een omroep beginnen. De naam van de gezamenlijke omroep doe ik ze cadeau: omroep TENI. Trap er niet in!