08 maart 2023

CDA: Alle winkelgebieden in de gemeente Groningen eerste twee uur gratis parkeren

De gemeenteraadsfractie van het CDA dient woensdag samen met de Stadspartij, VVD, PvhN en de PVV woensdag een motie in om te pleiten voor een eerlijker parkeerbeleid in de gemeente Groningen. Momenteel gelden er verschillende regels per gebied, wat voor oneerlijke concurrentie zorgt tussen de verschillende gebieden. Zo moet je in het centrum van Haren en het Overwinningsplein meteen betalen voor het parkeren. Terwijl je in bijvoorbeeld Helpman, Paddepoel en Van Lenneplaan de eerste 1,5 tot 2 uur gratis je auto kwijt kan bij het winkelcentrum.

De partijen vragen het college om met een voorstel te komen om deze ongelijkheid op te lossen. Hierbij wil het CDA ook de Bedrijvenvereniging Haren, de Winkeliersvereniging Overwinningsplein en andere ondernemers betrekken. Zij trokken beide eerder al aan de bel over het oneerlijke parkeerbeleid.

Raadslid Etkin Armut: "Het is onwenselijk dat zulke grote verschillen bestaan per winkelgebied binnen dezelfde gemeente. Dit zorgt niet alleen voor verwarring bij ondernemers en klanten, maar ook voor oneerlijke concurrentie tussen de verschillende gebieden. Daarom pleiten wij ervoor de eerste twee uur gratis parkeren de norm wordt."

"Het CDA is al geruime tijd kritisch op het parkeerbeleid van de gemeente Groningen. Het betaald parkeren in steeds meer gebieden lijkt een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Dit zorgt ervoor dat lokale ondernemers klandizie verliezen en mensen met een smalle beurs en/of mobiliteitsproblemen veel geld kwijt zijn. Het is van groot belang dat we ons richten op een parkeerbeleid dat bijdraagt aan de levensvatbaarheid van lokale ondernemingen en de toegankelijkheid van onze stad voor iedereen." besluit Armut.

De motie zal woensdag worden besproken worden in de gemeenteraad van Groningen.