06 december 2017

CDA en ChristenUnie ontstemd over proces rondom nieuwe school in Meerstad

De berichtgeving over de komst van een nieuwe basisschool in Meerstad hebben het CDA en de CU in Groningen verbaasd. In Meerstad mag O2G2 (Openbaar Onderwijs Groningen) een nieuwe hypermoderne school neerzetten, terwijl de school de Meeroevers al jaren is gehuisvest in een lekkend noodpand.

De Meeroevers is niet de enige school die zich benadeeld voelt, want vorige week werd ook bekend dat OBS de Driebond in Engelbert haar deuren moet sluiten vanwege de komst van de nieuwe school. De hele procedure in Meerstad roept een hoop vragen op bij de beide oppositiepartijen.

Inge Jongman (CU) vraagt zich af waarom er voor dit scenario gekozen is: ‘Was het niet logischer geweest om eerst met alle partijen om tafel te gaan, zoals ook met de nieuwe scholen in Reitdiep is gebeurd.’ Beide partijen vinden het ook opmerkelijk dat met de huidige gang van zaken geen ruimte wordt gegeven voor een bijzondere school. Herman Pieter Ubbens (CDA), vindt het van belang dat ouders in Meerstad keuzevrijheid hebben bij het zoeken van een school. ‘Met de komst van een nieuwe school voor 450 leerlingen lijken ouders de komende jaren weinig te kiezen te hebben in Meerstad.’

De beide raadsfracties zullen wethouder Schroor (D66) om opheldering vragen. (Foto: DvhN)