20 mei 2023

CDA en SP willem rem op hoge parkeertarieven woningcorporaties

Na de invoering van betaald parkeren in bijvoorbeeld De Hoogte, Selwerd en Hoornse Meer hebben woningcorporaties ook hun eigen parkeertarieven op eigen grond verhoogd. Het gratis privé parkeerterrein aan de Blauwe Reiger van Lefier veranderde in een betaald parkeerterrein waar bewoners opeens ruim driehonderd euro per jaar betalen. Ook in De Hoogte, Selwerd en Paddepoel hebben vergelijkbare ontwikkelingen plaatsgevonden. Het CDA en de SP Groningen vragen het college om vaart te maken met het beschermen van huurders.

“Parkeerterreinen moeten kostendekkend worden gefinancierd en mogen niet worden aangegrepen als een extra verdienmodel voor verhuurders. De bedragen die nu op sommige locaties worden gevraagd lijken echter fors hoger te liggen dan de kosten. Wij willen dat het college hierin gaat optreden om huurders te beschermen”, zegt gemeenteraadslid Etkin Armut van het CDA Groningen.

De SP en het CDA Groningen zien weinig transparantie vanuit verhuurders naar huurders over de kosten en opbrengsten van hun parkeerterreinen. Hierdoor is het moeilijker om vast te stellen hoe die parkeerkosten zich verhouden tot de winstmarges van verhuurders en de tarieven van betaald parkeren op straat.

“Woningcorporaties kunnen hun bewoners meer inzicht geven in de kosten en opbrengsten van hun parkeerterreinen. Transparantie en zeggenschap helpen om huurders te beschermen en de parkeerkosten te begrenzen. Wij roepen het college op om daar op in te zetten”, aldus gemeenteraadslid Hans de Waard van de SP.

Het CDA en de SP hebben vandaag schriftelijke vragen ingediend over de hoge parkeerkosten bij de complexen van Groninger woningcorporaties.